Advokaten 1
Reportage Emil Heijnes stiftelses post doc-stipen
dium Reportage Exxxxxx mer eller mindre rakt av, ofta för att man tror att det är så avtal ska se ut. Går tillverkaren till advokat får han eller hon troligen samma råd. Det är få som vågar ifrågasätta den ordning som råder. En anledning till att villkoren kring digitala medier är så omfattande kan också vara att de från början kommer från amerikanska tjänsteleverantörer. Stojan Arnerstål tycker sig se att den amerikanska kontraktstraditionen, med långa och omfattande villkor för allt, har smugit sig in i Europa via de digitala medierna. Traditionen förs Advokaten Nr 1 • 2017 snabbt vidare, när olika tillverkare härmar varandras villkor. Därmed kan det också komma in element som inte är förenliga med svensk rätt. för användarna av sociala medier som Facebook och Instagram innebär de långa och komplicerade villkoren ofta att man överlåter många av sina rättigheter som upphovsman till tjänsteleverantören. En viktig fråga i Stojan Arnerståls forskning blir att studera om användarna är tillräckligt skyddade och om villkoren överensstämmer med upphovsrätten. Stojan Arnerstål, juris doktor och docent i civilrätt vid Uppsala universitet. Han har varit verksam vid en advokatbyrå. – När jag lägger upp saker på till exempel Facebook, vilken rätt ger jag då tjänsteleverantören att använda mina verk? Vad får Facebook göra med dem och vad händer om jag ångrar mig och vill ta bort det jag har lagt upp? Om andra har delat och det har spridits är det inte lätt att få bort det, säger Stojan Arnerstål. Att villkoren är så långa och krångliga kan också i sig utgöra ett problem för användaren, menar Stojan Arnerstål, som misstänker att få bemödar sig att läsa de långa villkoren innan de klickar på godkännandeknappen. Vill23 »