Spel och Tävlingshandboken 1
62 SVENSKA GOLFFÖRBUNDET 5.1.2.5 Fyrboll - bäst o
ch sämst Spelas endast som matchspel. Spelas om två alternativt tre poäng per hål. Den sida vars bästa boll har bäst resultat vinner en, alternativt två, poäng, den sida vars ”sämsta” boll har bäst resultat, vinner en poäng. Matchen slutar när endera sidan vunnit så många poäng mer än andra sidan (”netto-upp”) än vad som återstår att spela om. Resultatet kan till exempel anges ”vunnet på 17:e”. Handicap: Beräknas på samma sätt som för fyrboll. Anmärkning: I fyrboll matchspel med handicap får spelaren med lägst spelhandicap 0 i spelhandicap. Övriga tre spelare får spelhandicap motsvarande skillnaden till den spelare som har lägst spelhandicap. 5.1.3 Lagspel Lagspel kan vara till exempel scramble eller Pro-Am. Lagspel hanteras, med något undantag, normalt inte av Regler för golfspel. 5.1.3.1 Scramble Varje lag består av två, tre eller fyra spelare. Samtliga spelare slår var sin boll från tee. Därefter väljer laget från vilket läge (dvs från vilken boll) de vill fortsätta spela och markerar denna. Spelarna placerar därefter i valfri ordning sina bollar inom ett visst bestämt avstånd, till exempel ett scorekort eller en klubblängd, dock inte närmare hålet, och spelar sina slag. Spelet fortsätter på samma sätt, dock att man återskapar läget i bunker till exempel genom att kratta. Ett hål är avslutat först när alla spelare i laget haft möjlighet att håla ut och därmed förbättra lagets resultat. Lagmedlemmar får ge varandra råd. Handicap: Tävlingen bör spelas utan handicap. Detta sker lämpligen genom att spelarna delas in i så jämna lag som möjligt efter handicap både totalt och individuellt. Vid spel med handicap rekommenderas följande beräkning av lagets spelhandicap: Tvåmannalag: 1. Spelaren med den lägre spelhandicapen multiplicerar sin spelhandicap med 0,5. 2. Spelaren med den högre spelhandicapen multiplicerar sin spelhandicap med 0,2. 3. Resultaten från punkt 1 och 2, inklusive eventuella decimaler, adderas. 4. Summan, avrundad till närmaste heltal, blir lagets spelhandicap. Tremannalag 1. Spelaren med lägst spelhandicap multiplicerar sin spelhandicap med 0,3. 2. Spelaren med näst lägst spelhandicap multiplicerar sin spelhandicap med 0,2. 3. Spelaren med tredje lägst spelhandicap multiplicerar sin spelhandicap med 0,1. 4. Resultaten från punkt 1-3, inklusive eventuella decimaler, adderas. 5. Summan, avrundad till närmaste heltal, blir lagets spelhandicap.