Advokaten 1
Ledare Generalsekreteraren ANNE RAMBERG Om ett in
tensivt och lyckosamt år sÅ gÅr dÅ även detta År snart mot sitt slut. Det kan så här inför det nya året vara på sin plats att kort sammanfatta 2011 från samfundskansliets perspektiv. Vi är i dag på kansliet cirka trettio personer. Det är ungefär samma antal som när jag tillträdde som generalsekreterare år 2000. Det är nog det enda som är detsamma, med undantag för den handfull medarbetare som alltjämt efter elva år lojalt och entusiastiskt arbetar kvar. Många stora och nödvändiga förändringar har ägt rum. Organisationen har successivt effektiviserats tack vare duktiga medarbetare med stort engagemang, investeringar i IT och teknik samt förändringar i organisationen. Redan första året introducerades ett digitalt ärendehanteringssystem. Vi var pionjärer med att digitalisera hela verksamheten, i vart fall om man jämför med advokatbyråerna och rättsväsendet. Detta mötte av naturliga skäl initialt ett inte obetydligt motstånd från vissa. Såväl delar av personalen som styrelsens ledamöter fick emellertid acceptera förändrade arbetsformer. Det har inte bara inneburit betydande besparingar. Det var också en förutsättning för att kunna hantera den stora ökning av aktiviteter och uppgifter som kansliet i dag utför. Alltjämt förekommer det att såväl ledamöter som andra frågar vad alla människor på kansliet egentligen uträttar. Det är en naturlig fråga om man inte närmare känner till vårt uppdrag. Det uppdraget är att garantera en etiskt och professionell högtstående advokatkår, att värna rättssäkerheten, att tillvarata advokaternas yrkesintressen och att värna om ett enat samfund. vid ingÅngen tiLL År 2000 uppgick antaLet advokater till 3 590 och antalet biträdande jurister till 813. I november 2011 är motsvarande siffror 5 054 advokater och 1 845 biträdande jurister. Det innebär att antalet verksamma jurister på advokatbyråerna ökat med 32 procent. Bara i år har 517 nya ledamöter antagits, medan drygt 130 advokater har utträtt. Detta får givetvis konsekvenser inte minst för administrations- och ekonomifunktionerna på kansliet. Till detta kommer att även rörligheten inom kåren ökat markant. För elva år sedan bestod ekonomiavdelningen av två personer. I dag är de tre, under ledning av ekonomichefen Jonas Hultgren. Advokatsamfundet är en medlemsfinansierad organisation med en balansomslutning runt etthundra miljoner kronor. 4 Den största kostnadsposten avser försäkringspremier för den obligatoriska ansvarsförsäkringen. Under senare år har krav på godkänd advokatexamen och obligatorisk efterutbildning införts. Det har inneburit nya omfattande krav på utbildningsavdelningen, som för närvarande består av tre personer och som leds av Jonas Olbe. För elva år sedan arrangerade kansliet 25–30 fortbildningskurser per år. Då bestod kursavdelningen av två personer. Innevarande år har kursavdelningen, förutom Advokatdagarna, arrangerat 119 kurser och seminarier. Av dessa är 64 hänförliga till advokatexamen medan 55 avser fortbildning. I fortbildningskurserna ingår 20 gratiskurser. Dessa omfattar advokatetik, penningtvätt, stresshantering och ledarskapsutbildningar. Totalt har mer än 4 000 advokater och biträdande jurister deltagit i de av kansliet tillhandahållna kurserna. Till detta kommer de fantastiskt lyckade Advokatdagarna, med 32 seminarier under två dagar som samlade närmare femhundra deltagare. antaLet jurister, exklusive generalsekreteraren och biträdande generalsekreteraren, uppgick år 2000 till fyra personer. I dag är motsvarande siffra åtta, under ledning av chefsjuristen Maria Billing. Två ställföreträdande chefsjurister, Johan Sangborn och Heléne Lövung med olika ansvarsområden, har liksom chefsjuristen, rekryterats från Justitiedepartementet. Ett av de första besluten jag fattade som generalsekreterare var att försöka rekrytera duktiga medarbetare därifrån. Den förste var Ragnar Palmkvist som efter fem år lämnade för att bli kanslichef på Svea hovrätt och som nu är kanslichef på Domarnämnden. Att rekrytera medarbetare från Justitiedepartementet har många fördelar. Inte minst vad gäller kontakter på tjänstemannanivå. Till det kommer den mycket stora hjälp som dessa bidrar med i samfundets omfattande remissarbete. En annan central uppgift är att ta fram underlag till styrelsen samt delta i de många arbetsgrupper och utredningar som löpande pågår. I stort sett samtliga kontakter med departement och myndigheter går genom kansliet. Detsamma gäller ledamöter, allmänhet och presskontakter. Tillväxten och rörligheten i kåren tillsammans med kontrollen av revisionsintyg innebär att vi i dag har två registratorer, som bland annat ansvarar för medlemsregistret, skanAdvokaten Nr 9 • 2011