Nya prismodeller kräver tydlighet och information
Många fjärrvärmebolag ser över sina prismodeller. Ordentlig information och tydlighet mot kunderna tycks vara framgångsfaktorer, visar erfarenheterna från tre bolag. ▶2009 införde Göteborg Energi en prismodell som ska spegla produktionskostnaderna, vilket innebär billigare värme på sommaren och dyrare på vintern. Kunderna får också betala för verkligt effektuttag. – Detta ska uppmuntra verklig effektivisering, som isolering av fasader. Vi ville inte att man flyttar energibehov över tiden, som kan göras med ackumulatortKarin Ekh. ankar, säger Karin Ekh, enhetschef vid Göteborg Energi. Effektuttaget har också minskat. Men hon lämnar inga siffror, men sannolikt är minskningen ännu liten: – Det finns tröghet i denna typ energiinvesteringar hos kunderna. Karin Ekh beskriver kundernas reaktioner som positiva. – De tycker att det är rimligt med mer kostnadsbaserad prissättning. De uppskattar att man får betala för verkligt effekt. Nyckeln till att få med kunderna är information i god tid, anser Karin Ekh. Redan 1,5 år innan införandet började företaget informera. Fem olika prismodeller Fortum Värme i Stockholm har sedan årsskiftet fem olika prismodeller. – Vi har fått mest positiva reaktioner då vi har olika prislistor för kunder med olika behov, säger Lena Gunnarsson som är fjärrvärmechef vid Fortum. Den rörliga andelen har ökat, för att uppmuntra minskat effektuttag. Ännu har Fortum inte märkt att värmekunderna börjar bete sig annorlunda. Men det finns de som anser att taxemodellen är komplicerad (se separat artikel) – Det kan bero på att energifrågorna generellt är svårt för många, säger Lena Gunnarsson och Allt fler fjärrvärmekunder får ny prissättning. konstaterar att Fortum har en uppgift att göra prismodellerna tydligare. Prismodell på uppmätt effekt 2011 började Tekniska verken i Linköping införa en effektprismodell som bygger på principen om att ha beredskap för värmekundens högsta effektbehov. Grunden för effektpriset är det uppmätta effektbehovet i byggnaden, något som uppdateras varje år. – De flesta kunder tycker det är Lena Gunnarsson. positivt att priset på effekt är påverkningsbart, säger AnnBritt Larsson, avdelningschef vid Tekniska verken. Enkel och långsiktigt hållbar Ledorden för nya prismodeller måste vara enkelhet och långsiktig hållbarhet, anser Per Forsling, energiexpert vid Fastighetsägarna Stockholm. ▶Per Forsling har via Fastighetsägarnas medlemmar kunnat följa mottagandet av Fortums nya prismodell. – En fördel är valfrihet, att kunna välja mellan olika taxealternativ, beroende på fastighetens uttagsmönster. Fjärrvärmetidningen • Nr 1 • Februari 2013 Att priserna blivit mer påverkbara, genom större andel rörliga energiavgifter, uppskattas också, uppger Per Forsling. – Men alla kunder upplever inte kostnadsbesparingar. Det är svårt att göra effektbesparingar på vintern, säger han. På en punkt tycker han att Fortum misslyckats. – En omedelbar reaktion är att prismodellen är för komplicerad, med för många parametrar. Det blir svårt att jämföra, säger Per Forsling. Han lyfter fram några önskemål kring nya prismodeller: – Den ska vara påverkbar och ge incitament att spara energi. Den ska stå sig över tid, leverantören ska inte tvingas ändra i prislistan varje år. Och den ska vara enkel att förstå. Per Forsling tycker att andra bolag kommit längre än Fortum i att göra tydliga prislistor. BJÖRN ÅSLUND Per Forsling efterlyser enkelhet. 7 Hon förnekar inte att det funnits utmaningar. – Det har krävts mycket information, mer än vi trodde. Vi får mycket frågor om modellen och hur den påverkar enskilda kunders kostnader. Några egentliga förändringar AnnBritt Larsson. Foto: SOFIA SABEL hos hela kundkollektivet syns ännu inte. Men enskilda kunder har genomfört energiåtgärder, som gett positivt resultat, berättar hon. BJÖRN ÅSLUND