Tidningen Energi 1
I väntan på strömmen STORM Uppemot 100 000 ströml
ösa hushåll blev resultatet av stormen Alfrida. Värst drabbade blev kunderna kring Upplandskusten, där Vattenfall fick ett intensivt jobb. Stormen Alfrida drog in över delar av landet den 2–3 januari och i Roslagen blev stormen värre än befarat med orkanvindar på närmare 40 sekundmeter. Värst drabbade blev Vattenfalls kunder i Roslagen. – Stormen var lokalt lika svår som Gudrun. Elstolpar har knäckts som tändstickor, träd har ramlat över elledningar och även transformatorer blev förstörda, säger Markus Fischer, pressekreterare på Vattenfall. I arbetet med att återställa elnätet kallade Vattenfall Services in egna personalresurser från hela landet, men hjälp hämtades även in från andra elnäts- och entreprenadbolag, genom branschorganisationen Elsamverkan. Under den mest intensiva perioden arbetade omkring 500 personer med att få tillbaka strömmen. Därutöver tillkom driftcentral, kundservice, helikoptrar, lastbilar och bandvagnar med mera. Vattenfall höll en presskonferens i Norrtälje kommun med anledningen av de omfattande elavbrotten och där blev det tydligt vilka omfattande skador elnätet fått. – Elnätet behöver byggas upp från grunden på vissa ställen och vi arbetar tillsvidare med olika lösningar som till exempel elverk där det är möjligt, sa Annika Viklund, vd för Vattenfalls Eldistribution, på presskonferensen. Oklart om sanktioner Inga kunder ska vara utan el längre än ett dygn, enligt ellagen. I Roslagen drabbades kunder av elavbrott som, i vissa fall, varade i över tre veckor. Detta fick tillsynsmyndigheten Energimarknadsinspektionen att granska bolagets agerande. – Det är inte acceptabelt att så många människor har drabbats av långa strömavbrott, säger Thomas Westergaard, analytiker på Energimarknadsinspektionen. – Vid tillsynen har vi fått svar på vad som hänt, vilka områden som var drabbade, hur kunder har drabbats och vad Vattenfall har gjort för att få tillbaka elen till kunderna. I skrivande stund är det inte klart om det blir några sanktioner för Vattenfall på grund av de omfattande elavbrotten, men enligt Thomas Westergaard kommer Vattenfall behöva ta fram en plan för att visa hur företaget undviker omfattande elavbrott framöver. ANN-SOFIE BORGLUND Nr 1 2019 Tidningen ENERGI 11 FOTO: TOMAS ONEBORG SVD TT