Tidningen Energi 1
Nyheter Så får batterierna ett nytt liv 2 När bat
teriet använts färdigt i bussen byts det ut. Batteriet har då cirka 80 procent kvar av den initiala kapaciteten. 6 1 Elbuss i stadstrafik, som drivs av laddningsbara batterier. Batteriet återvinns efter avslutad användning i huset. Material används för att skapa nya batterier. 5 Nu kan litiumonbatterierna användas för att kapa fastighetens effekttoppar och lagra eller sälja överskott på egenproducerad solel. Lagret, om 200 kWh, kan även användas för att köpa och lagra el från nätet när den är billig och grön, för att användas senare. 3 Batterierna installeras i fastigheten. 4 Batterierna lagrar el från solpaneler eller från elnätet. Bussbatterier lagrar el i bostadshus ENERGILAGRING En bostadsrättsförening i Göteborg blir först i Europa med att använda begagnade bussbatterier för att lagra el från egna solpaneler. Bakom projektet står Volvo Bussar, Göteborg Energi, Riksbyggen samt bostadsrättsföreningen Viva. Under hösten har de boende flyttat in i plusenergihuset på Guldheden i Göteborg. Energisatsningarna märks bland annat genom att det inte finns några bilparkeringar, däremot en bilpool med enbart elbilar. 12 Tidningen ENERGI Nr 1 2019 Ytterligare ett synligt tecken på energisatsningarna är att taken är prydda av solceller. Vad som inte syns, men som är centralt i satsningen, är de 14 begagnade bussbatterier som är placerade i ett speciellt batterirum i ena fastigheten. Varje batteri är två meter långt och väger 350 kilo. Litiumjonsbatterierna kommer från elbussar som har trafikerats i Göteborg och de har endast justerats genom små förändringar i mjukvaran. – I bussarna används ofta batterierna till kapaciteten har gått ner till cirka 80 procent av den initiala kapaciteten. Volvo Bussar ingår i olika utvecklingsprojekt för att förlänga livslängden på batterier. Att lagra el i en fastighet ser vi som en bra applikation att börja med, för där är kraven på effekt och energidensitet lägre än i bussar, säger Ylva Olofsson, projektkoordinator på Volvo Bussar. Testas i fem år Tekniken med lagring av el i bostadsrättsföreningen Viva ska testas under fem år i ett forskningsprojekt, där man bland ska utvärdera hur batterierna åldras och se hur kapaciteten varierar. Genom satsningen på energilager kommer en större andel av den egenproducerades solelen att kunna användas inom Brf Viva. – I första hand handlar det om dygnsutjämning och det sker med automatik genom en lösning som bygger på algoritmer, berättar Helena Nordström, projektledare på Göteborg Energi. Enligt de beräkningar som har gjorts kommer endast fyra procent av solelen att behöva säljas, resten kommer kunna användas i den egna bostadsrättsföreningen tack var energilagret på 200 KWh. ANN-SOFIE BORGLUND 80%