Tidningen Energi 1
Nyheter Karlstads Energi Miljöarbetet blev en kon
kurrensfördel KOMMUNIKATION Under 2017 sänkte Karlstads Energi koldioxid utsläppen med 205 000 ton, visar företagets klimatbokslut. Nu har företaget använt siffrorna i sin kommunikation för att visa vilka positiva konsekvenser detta innebär för Karlstadsborna. Karlstads Energi har gjort klimatbokslut varje år sedan 2015. – Bakgrunden är att vi vet att vi har en stor positiv klimatpåverkan och tack vare klimatbokslutet kan vi visa detta för våra kunder. Vi verkar ju på en konkurrensutsatt marknad och då är det viktigt att kunna visa upp våra konkurrensfördelar och där är miljöfrågan en del, säger Sören Blomqvist, marknadschef på Karlstads Energi. Värmeverket påverkar Klimatbokslutet visar både företagets direkta utsläpp, men också indirekta utsläpp som blir till följd av företagens verksamhet. Resultatet för Karlstads Energi visar att de under 2017 sänkte koldioxidutsläppen med 205 000 ton. Det största bidraget kommer från bolagets värmeverksamhet och i första hand kraftvärmeverket Heden 3 som använder rester från skogen – resurser som annars skulle gå till spillo. Bokslutet visar också att om Karlstads Energi inte hade funnits skulle sannolikt många fastigheter 14 Tidningen ENERGI Nr 1 2019 i området värmts med värmepumpar och elen till värmepumparna hade vid stor nationell förbrukning varit tvungen att importeras, oftast producerad från kolkraftverk med höga koldioxidutsläpp. En annan konsekvens är att avfallet skulle ha transporterats till en annan avfallsförbränningsanläggning i Sverige. Detta skulle ha lett till att Sverige importerat mindre avfall – och mer avfall skulle därmed hamna på deponi i Europa. Avfall som ligger och ruttnar på en soptipp leder till högre koldioxid utsläpp. För att visa Karlstads Energis positiva klimatpåverkan har företaget gjort annonser som använts i dagspress samt filmer som visas på den egna hemsidan och i sociala medier. Positiva konsekvenser – I filmen har vi visat på vad dessa positiva konsekvenser blir för Karlstadsborna, exempelvis att vår klimatnytta är samma som att alla i Karlstad skulle låta bli att köra bil Karlstads Energi har använt klimatboksluten som underlag i sina informationsfilmer. Se dem på karlstadsenergi.se/ fjarrvarme/klimatbokslut/ i 1,7 år eller att de inte äter något kött under 3,7 år eller motsvarar de utsläpp som blir om alla i Karlstad skulle resa tur och retur till Paris tre gånger. Filmerna har fått bra respons och lett till en del diskussioner, vilket vi tycker är bra. Om vi blir ifrågasatta så har vi nu fakta att ta fram, säger Sören Blomqvist. Karlstads Energi har också tagit fram siffror på vad klimatnyttan är för varje kund och skickat ett brev till alla privat- och företagskunder och informerat om detta. Dessutom har man använt klimatbokslutet för att utbilda och informera både personal och styrelse. – Det kan lätt bli att man helt fokuserar på den externa marknadsföringen, men det är viktigt att den egna personalen och ägarna har rätt information om vår verksamhet. De är dessutom företagets ambassadörer, säger Sören Blomqvist. ANN-SOFIE BORGLUND