Tidningen Energi 1
HALLÅ DÄR! Johan Sundberg Konsult på Profu, som g
ör klimatbokslut åt en rad energibolag. ”90 procent gör fel” Vad omfattar ett klimatbokslut? – I våra klimatbokslut ser vi både till direkta och indirekta utsläpp, det vill säga både de som bolaget orsakar genom exempelvis utsläpp, men också indirekta utsläpp som transporter. Då visar man hela företagets klimatpåverkan och tittar på vad alternativet varit om företaget inte funnits. Det är många företag som gör klimatberäkningar, men 90 procent av dem gör faktiskt på fel sätt genom att enbart redovisa de egna utsläppen. Varför är det så viktigt att inte enbart se till de egna utsläppen? – Det är att förenkla bilden för mycket och då speglar de inte verkligheten. Ett exempel på hur fel det kan bli är om ett energibolag satsar på en avfallsanläggning. Vid investeringstillfället ser bolaget till helheten och att det kommer göra stor klimatnytta att ta emot avfall till förbränning, men när anläggningen är byggd ser man enbart till de utsläpp som den medför. Då ser satsningen ut att vara dålig för miljön, när det egentligen är tvärtom. Hur påverkar energibolag klimatet? – Klimatutsläppen minskar tack vare energibolagens verksamhet. Hur är det möjligt? – Utan energibolagen hade alternativ uppvärmning och elproduktion gett en större klimatpåverkan. Energiföretagen är ofta effektiva och kan samproducera värme, el och bränsle med mera. Varför ska ett energibolag göra klimatbokslut? – Det finns ett stort intresse kring klimatfrågor och genom att göra ett klimatbokslut kan man identifiera var påverkan finns, hur den har förändrats mellan åren och också var man bör sätta in framtida åtgärder. Det ökar också kunskapen hos flera målgrupper. Hur sprids resultaten från klimatbokslut? – Det är olika, men alla energibolag ser ett stort marknadsföringsvärde i ett berätta vad de faktiskt åstadkommer. Det finns energibolag som har utbildat hela personalen kring klimatfrågan genom att använda sitt klimatbokslut. Det tycker jag är ett bra exempel på hur man skapar en gemensam bild av företagets klimatpåverkan. ANN-SOFIE BORGLUND Nr 1 2019 Tidningen ENERGI 15