Tidningen Energi 1
Annons Outsourcing hjälper energibolag att få kon
troll över sin verksamhet Sara Hauptmann, Product Manager, Kamstrup Många energibolag väljer att fokusera på utveckling av affärsmodellen och öka sitt utbud av nya tjänster till kunderna. Prenumerationsbaserade lösningar blir allt vanligare För närvarande finns det en tydlig tendens på marknaden att gå över till ”as-a-service”lösningar inom energisektorn. Och det är inte så konstigt! Konceptet är i grunden ett abonnemangsbaserat tjänstepaket som de populära strömmande tjänsterna Netflix eller Spotify. Användare får tillgång till vad de behöver, när de behöver det, och tjänsteleverantören tar hand om allt annat. Tre viktiga argument för as-a-service Särskilt i Danmark och Sverige lämnar allt fler energibolag den traditionella modellen för att äga, underhålla och ansvara för drift med interna resurser. Detta märks i synnerhet inom systemverksamheten, inklusive programvara, IT och serverdrift – ett mycket komplext område som kännetecknas av snabb teknisk utveckling samt ett behov av uppdaterad specialistkunskap och kompetens. Nyligen genomfördes en omfattande undersökning bland svenska energibolag. Undersökningen visade att upp till 25% har beslutat att helt eller delvis lämna över systemverksamheten till en extern leverantör medan ytterligare 25% fortfarande övervägde sådana möjligheter. Undersökningen pekade på tre huvudargument för deras val, i linje med det vi på Kamstrup hör från energibolag över hela världen: 1) Tekniska utmaningar Att se till att IT-miljön är uppdaterad - för att inte tala om säker och kompatibel - är en utmaning för många energibolag. Speciellt de mindre bolagen kanske inte har den nödvändiga budgeten eller den egna kompetensen, något som flera uttryckte i undersökningen. Investeringen i hårdvara lämnas till tjänsteleverantören som tar ansvar för systemuppgraderingar, underhåll och i överensstämmelse med lagstiftningen, inklusive GDPR. Att köpa tillgång till ett system som redan är testat och driftsatt gör det både enkelt och smidigt att komma igång. 2) Fokus på kärnverksamheten Flera energibolag svarade att utlokaliseringen av systemdriften frigör resurser som de kan använda till att fokusera på sin kärnverksamhet: hålla sina nät i utmärkt skick, leverera kraft och service samt nya tjänster - till sina kunder. De kan också dra nytta av högre specialkunskap än vad de kan upprätthålla internt. ”As-a-service” levereras i en mängd olika paket, så att energibolagen kan investera i vad de behöver, och därefter lägga till ytterligare tjänster som exempelvis analyser för att få ännu mer värde ut ifrån sitt mätdata. 3) Lägre kostnad Den totala ägandekostnaden för en utlokaliserad systemlösning blir vanligtvis lägre än om ett energibolag själva köper och underhåller maskinvara och programvara. Detta beror på de ekonomiska skalfördelar som en större tjänsteleverantör drar nytta av. Precis lika viktigt är förutsägbarheten och den fullständiga insynen i kostnaderna som kommer med en abonnemangsbaserad tjänst med en fast avgift och ingen initial investering. Ta kontroll över framtiden Trots betydande fördelar är vissa energibolag fortfarande tveksamma till att utlokalisera systemdriften. Flera bolag anger att förlora kontrollen är den främsta orsaken till deras tvekan. Att hålla fast vid det traditionella arbetssättet kan så småningom bli ett hinder för ett energibolags fortsatta förmåga att ge service till sina kunder och vidareutveckla sin verksamhet. Det kan därför vara värt att överväga om konceptet ”as-a-service” faktiskt handlar mindre om att förlora kontrollen du har idag och mer om att få kontroll över din framtid. Kamstrup är en världsledande leverantör av smarta lösningar för energi- och vattenmätning. Genom att föregripa våra kunders utmaningar ger vi dem möjlighet att bedriva en effektivare verksamhet och inspirerar till smartare och ansvarsfullare lösningar för de samhällen som de verkar i. Kamstrup AB · Enhagsslingan 2 · S-187 40 Täby · T: +46 (0)8 522 265 00 · kamstrup.com