Tidningen Energi 1
Forskning & innovation Denna sida är ett samarbet
e med Energiforsk Lär dig allt om elektriska och magnetiska fält KUNSKAP Elektriska och magnetiska fält är ett ämne som väcker många frågor. Nu finns en webb som ger samlad information. För att underlätta för energiföretagen och deras kunder och andra intressenter inom energiområdet finns nu informationen om elektriska och magnetiska fält (EMF) samlad på energiforsk.se – Vi såg ett behov att samla så mycket information som möjligt på ett ställe. En privatperson kanske undrar hur farligt det är att bo nära en elledning, nu är det lätt att hitta information och forskning om den frågan på vår webb, berättar Lennart Kjellman, som är programansvarig på Energiforsk. På energiforsk.se finns en samling frågor och svar där ambitionen är att på ett så enkelt och tydligt sätt som möjligt klargöra fakta om EMF. Där beskrivs också nya forskningsrön, fakta om ansvariga myndigheter, gällande regelverk och annat som är relevant för frågor om risker med elektriska och magnetiska fält. –Genom att samla de vanligaste frågorna och ge väl underbyggda svar på dem, hoppas vi att det ska bli enklare för både elnätsföretagen och deras kunder att hitta den fakta de söker. För den som ytterligare vill fördjupa sig i ämnet finns dessutom länkar till relevanta utredningar och myndigheter, säger Lennart Kjellman. MARIE KOFOD-HANSEN 58 Tidningen ENERGI Nr 1 2019 När många bilar laddar samtidigt ökar risken för överlast. FOTO: MATS EGEBERG /MOSTPHOTOS Ny metod minskar risk för överlast vid laddstation ELBILAR Med allt fler laddbara fordon i Sverige riskerar många nätstationer att snabbt bli överbelastade. Nu finns en ny metod som kan uppskatta hur många elbilsladdare en station klarar av vid samma tidpunkt. Det finns ungefär 65 000 laddbara fordon i Sverige och antalet ökar i snabb takt. Idag har de flesta elbilsladdare en effekt på 3,6kW, men det finns också laddare med högre effekt och flera av dem är bara inkopplade på en fas. Det betyder att dimensioneringen främst sker med hjälp av säkringar och kablar i distributionsnätet, och bara i mindre utsträckning med hjälp av transformatorer. Enkelt verktyg I ett projekt inom Energiforsks program Smarta elnät har man tagit fram en metod där det är möjligt att enkelt föra in timvärden för att snabbt få en indikation på nätstationer som håller på att bli överlastade, till exempel när elbilar laddas samtidigt. Genom det nya verktyget går det att uppskatta hur många samtidiga elbilsladdare en station klarar av. Verktyget är enkelt att hantera och metoden är en bra start för lokala nätbolag som har tillgängliga timvärden att analysera risken för överlast i sina olika nätstationer. Genom att tidigt identifiera nätstationer som kan vara kritiska och där använda efterfrågeflexibiltet och automatisering i elnätet, kan förtidiga och överdimensionerade uppgraderingar i elnäten förebyggas. Rapporten ”Elbilsutvecklingens påverkan på lokalnätsdimensioneringen av nätstationer” går att ladda ned på energiforsk.se CATARINA JÄDERBERG