Svensk Golf 1
»Det bekämpas bara i nödfall, det är bara greener
na som behandlas och många klubbar använder inga bekämpningsmedel alls.« De fl esta svenska banor har arten vitgröe på sina greener – ett gräs som kräver mycket gödsel, bekämpningsmedel och vatten för att hålla sig friskt. Motsatsen är gräset rödsvingel som inte gillar vare sig för mycket vatten eller gödsel. – Man brukar säga att de fl esta klubbar har eller kommer att få vitgröe. En inkörsport för vitgröe på banan är olagade nedslagsmärken, det kan vara bra att tänka på, säger Peter Edman. Denna grässort sprids med vinden, får lätt fäste och tar över på banan. Vallda G&CC utanför Kungsbacka är dock en klubb som lyckats hålla banan som en ren rödsvingelbana, men det krävs resurser och hårt arbete för att hålla kvaliteten. Den golfare som lägger stor vikt vid att spela på miljövänliga banor vet alltså inte om den fi na greenen är ett resultat av hård besprutning, eller om det snarare handlar om att banchefen är en mästare på att sköta om sin bana och hjälpa gräset att växa sig starkt. ©SHUTTERSTOCK – En klubb som vill bli certifi erad har redan kommit långt i sitt miljöarbete. De vet hur ekosystemen på banan ser ut, vilka djur, insekter och växter som fi nns där ute. De ska ha dokumenterat sådant innan jag kommer ut och hälsar på, säger Wallberg, som även hjälper grannländerna med certifi eringar när det är dags. När en golfklubb blir aktuell för ELEN – EN STOR BOV! certifi ering sätter de upp miljömål som ska uppfyllas under en treårsperiod. Då blir klubben re-certifi erad. Det kan handla om att öka den biologiska mångfalden på banan, att minska energiförbrukningen, använda mindre bekämpningsmedel eller liknande. Konkreta, mätbara mål. Kan alla svenska klubbar bli certifi erade? – I princip ja. Men vissa har betydligt längre HAR EN GEO-FLAGGA HISSATS utanför klubbhuset är det ett bevis på att just den anläggningen har granskats, noggrant. Sannolikt har klubben haft besök av Mårten Wallberg, Sveriges ende verifi erare enligt GEO. Han är anställd på Naturskyddsföreningen i Stockholm och har jobbat med miljöfrågor inom golfen i drygt 10 år. Det är han som hanterar en verifi ering, som sker innan GEO i Skott land beslutar om själva certifi eringen. startsträcka än andra. Banor som inte smälter in i omgivande miljö har det såklart svårare än andra. Banor som ligger i miljöfejd med kommun eller liknande har också längre till en certifi ering. Men, ja, alla kan bli certifi erade om de jobbar för det. Om golfaren framför sina önskemål på en sådan arbetsinsats fi nns det stora chanser att antalet gröna klubbar ökar framöver. Det kan till och med räcka med en fråga om var klubbchefen valt att sätta upp miljödiplomet från Svenska Golff örbundet. En vacker dag sitter det där, väl synligt. göds lar ytterst lite åt gången, men ofta. Förr var det tvärtom: sällan men mycket. Det innebar att en stor del av kvävet i gödslet kunde rinna ut i vattendrag om det råkade regna efter en sådan gödselomgång. Gödslingen är idag en tredjedel av hur stor den var för 25 år sedan. GÖDSLING Idag använder klubbarna principen behovsanpassad gödsling. Det betyder att klubben ©MARCUS OAKLEY Klubben fi xade egen busshållplats UNGEFÄR 94 PROCENT av golfarna tar sig med bil till golfbanan. Det visar en undersökning som Svensk Golf har gjort. Inte ens en procent väljer att åka kommunalt. Om det beror på vana och lättja eller att de fl esta banor ligger utanför den kollektiva trafi kens räckvidd framgår dock inte. största miljöproblemen inom golfen handlar om transporter till och från banan. Men helt klart är att ett av de En klubb som har gjort något åt problemet är Allerum en mil utanför Helsingborg. Klubben lyckades övertyga både kommunen och Region Skåne om att förlänga busslinjen ut till banan. Det gav dubbla vinster – dels minskade biltrafi ken, dels lockade den nya resemöjligheten fl er golfare. – Vår bagförvaring är full sedan länge och vi har en lång kölista på de som vill slippa släpa på bagen fram och tillbaka, säger klubbchefen och ägaren Per Weimenhög. Att bygga busskuren och förort bbla Allerum GK. stärka vägen för att bussen skulle kunna vända gjorde klubben med hjälp av lokala företag. Inför säsongen 2012 hade busslinjen förlängts och stannade intill banan. – Vi har inte gjort några exakta mätningar på hur det har påverkat, eftersom vi inte har några tidigare mätningar att jämföra med. Men visst är känslan att vi både har minskat biltrafi ken hit och även lockat fl er golfare till banan, säger Per Weimenhög. 94 % KÖR BIL TILL BANAN SVENSK GOLF | 4 2013 49 ©MONA BOGEFORS