Nöjesnytt Växjö 1
Nöjesnytt Växjö Sida 2
Nöjesnytt Växjö Sida 3
Nöjesnytt Växjö Sida 4
Nöjesnytt Växjö Sida 5
Nöjesnytt Växjö Vimmel
Nöjesnytt Växjö Sida 7
Nöjesnytt Växjö Sida 8
Nöjesnytt Växjö Sida 9
Nöjesnytt Växjö Sida 10
Nöjesnytt Växjö Sida 11
Nöjesnytt Växjö Sida 12
Nöjesnytt Växjö Sida 13
Nöjesnytt Växjö Sida 14 De har tokhyllats i utländ
ska medier, turnerat flitigt i Europa och spelat på den prestigefyllda festivalen South By Southwest i Austin. Ändå är Surrounded förvånansvärt okända för den stora Växjöpubliken. Förhoppningsvis blir det ändring på det nu när deras tredje, magnifika album Oppenheimer And Woodstock ligger på skivdiskarna. surrounded varit ett verktyg för sångaren, gitarristen och låtskrivaren Mårten Rydells tydliga musikaliska vision, där det episka och det lågmälda, ljus och mörker, och det vackra och det fula haft lika stor plats. De har jämförts med band som The Flaming Lips (vars producent Bill Racine mixat tre låtar på nya albumet), Sparklehorse och Grandaddy och även om jämförelserna i viss mån fortfarande håller, är Surrounded ett band helt i sin egen rätt, med ett eget uttryck. Vid det här laget är Surrounded, mycket tack vare de fina recensionerna, ett både aktat och ganska etablerat band, något som Mårten inför releasen av Oppenheimer And Woodstock ser som tveeggat svärd. – I och med att vi håller oss inom den genre vi gör – en bland- D ning av postrock, arenarock och indierock, kan man väl säga – är vi väldigt beroende av att få bra press. Samtidigt är det jävligt trendkänsligt och skitnödigt i de kretsarna vilket gör det ganska frustrerande. Det enda vi kan göra är ju att göra en så bra skiva som möjligt, på det sätt vi vill, men det där finns ändå alltid i bakhuvudet. Medvetet eller omedvetet har Mårten o co, som numera ligger på det ytterst respekterade indiebolaget One Little Indian, gått lite annorlunda tillväga under inspelningarna av Oppenheimer And Woodstock. Alla har varit mer involverade den här gången, med bredare input, och Mårten menar att det här är mer av en bandplatta än vad Safety In Numbers (2003) och The Nautilus Years (2007) kanske var. Det centrala i Mårtens låtskrivande är de synnerligen välskrivna och metaforrika texterna, som på Oppenheimer And Woodstock är aningen mörkare och mer inriktade på reflektioner om barndom och var man hamnar i livet; det är de som tar längst tid och det är de som får styra låtarnas riktning. Mårten pratar länge och engagerat om textskrivarprocessen och erkänner att han är lite kluven i sitt förhållningssätt gentemot hur texterna tas emot. et är lika bra att säga det med en gång; Surroundeds musik är ingenting för den rastlöse strölyssnaren eller för fans av Tracks i P3. Ända sedan starten 2000 har bandet – Jag lägger ner så jävla mycket jobb på texterna och det är inte alltid en rolig process. Jag är fullt medveten om de kan vara lite snåriga, men jag blir samtidigt lite irriterad på vissa recensenter som inte tar sig tid att verkligen lyssna, utan gör egna klumpiga tolkningar. Självklart vill jag att de ska betyda något för andra och att folk ska förstå vad jag menar, men jag vill inte skriva folk på näsan. Våra album är ju ambitiösa och kanske mer som romaner än insmickrande reklamblad, på gott och ont. Ibland får man intrycket av att Mårten tycker att musikskapandet mest är kvalfyllt och jobbigt, men när man pressar honom lite avslöjar han med ett avväpnande leende hur fel ett sådant antagande är. – Hade det inte varit roligt hade det varit meningslöst, inte sant? Det som är roligt är att spela live och att forma låtarna, det är som att lägga ett vackert pussel. Det plågsamma är att allting tar sådan tid och att jag under de värsta låtskrivarperioderna till och med drömmer på engelska (skratt). Men det jag blivit bättre på är att acceptera när någonting är färdigt, när man inte kommer längre på en låt, oavsett om det handlar om själva skrivandet eller inspelning. Det finns ett klassiskt uttryck som kallas ”den svåra andra skivan”, där ett band ska etablera sitt sound och vid det laget ha skapat sig en egen identitet, men Mårten menar att album nummer tre är minst lika svårt. Ska man köra vidare på ett inarbetat koncept eller ska man gå vidare och utvecklas i en ny riktning och på så sätt riskera att alienera sin tidigare publik? Frågor som Surrounded brottats med under arbetet med Oppenheimer And Woodstock. – Vi har hittat vår stil och vi har en liten publik, men det handlar mycket om att våga tänja på gränserna, säger Mårten. Min sångstil är ju en stor del av vårt sound och vi snackade mycket om ifall jag skulle börja ta i lite mer och använda rösten på ett annat sätt, men det kändes inte som om det var vad de här låtarna behövde. Det är inget unikt på något sätt, men jag gillar det sättet att sjunga och framföra texterna på. Om det blir någon mer platta kommer vi nog att ta ett steg åt ett annat håll, kanske lite mer folkrock, och eventuellt kommer jag att utnyttja mitt låga sångregister mer. Det där ”om”:et hänger i luften ett tag och när Mårten halvt på skämt halvt på allvar säger att det var roligare innan bandet fick skivkontrakt undrar jag vad det är som gör att han trots allt orkar hålla på med musiken. – När man väl kör igång ett projekt får man avsluta det, säger han och ler. Vi har fått en chans som inte så många band får och det vore vansinne att inte utnyttja det. På många sätt är musikbranschen förödande, men vi får ut vår musik till folk. Det är det viktigaste. ■ TEXT: OLA KARLSSON FOTO: JOHAN CARLÉN Surrounded är: Mårten Rydell – sång, gitarr Markus Knutsson – gitarr Erik Gustafsson – keyboards Johannes Linder – trummor Victor Åderman – bas (på bilden Tom Malmros) Det som är roligt är att spela live och att forma låtarna, det är som att lägga ett vackert pussel. ‘’
Nöjesnytt Växjö Sida 15
Nöjesnytt Växjö Sida 16
Nöjesnytt Växjö Sida 17
Nöjesnytt Växjö Sida 18
Nöjesnytt Växjö Sida 19
Nöjesnytt Växjö Sida 20
Nöjesnytt Växjö Sida 21
Nöjesnytt Växjö Sida 22
Nöjesnytt Växjö Sida 23
Nöjesnytt Växjö Sida 24
Nöjesnytt Växjö Sida 25
Nöjesnytt Växjö Trend/Mode
Nöjesnytt Växjö Sida 27
Nöjesnytt Växjö Sida 28
Nöjesnytt Växjö Sida 29
Nöjesnytt Växjö Sida 30
Nöjesnytt Växjö Sida 31
Nöjesnytt Växjö Sida 32
Nöjesnytt Växjö Sida 33
Nöjesnytt Växjö Sida 34
Nöjesnytt Växjö Sida 35
Nöjesnytt Växjö Sida 36
Nöjesnytt Växjö Sida 37
Nöjesnytt Växjö Sida 38
Nöjesnytt Växjö Sida 39
Nöjesnytt Växjö Sida 40
Nöjesnytt Växjö Sida 41
Nöjesnytt Växjö Teknik
Nöjesnytt Växjö Sida 43
Nöjesnytt Växjö Sida 44
Nöjesnytt Växjö Sida 45
Nöjesnytt Växjö Sida 46
Nöjesnytt Växjö Sida 47
Nöjesnytt Växjö Sida 48
Nöjesnytt Växjö Sida 49
Nöjesnytt Växjö Sida 50
Nöjesnytt Växjö Sida 51
Nöjesnytt Växjö Sida 52
Nöjesnytt Växjö Sida 53
Nöjesnytt Växjö Sida 54
Nöjesnytt Växjö Sida 55
Nöjesnytt Växjö Sida 56
Nöjesnytt Växjö Sida 57
Nöjesnytt Växjö Teknik
Nöjesnytt Växjö Sida 59
Nöjesnytt Växjö Sida 60
Nöjesnytt Växjö Sida 61
Nöjesnytt Växjö Sida 62
Nöjesnytt Växjö Sida 63
Nöjesnytt Växjö Sida 64
Nöjesnytt Växjö Sida 65
Nöjesnytt Växjö Sida 66
Nöjesnytt Växjö Sida 67
Nöjesnytt Växjö Sida 68
Nöjesnytt Växjö Sida 69
Nöjesnytt Växjö Sida 70
Nöjesnytt Växjö Sida 71
Nöjesnytt Växjö Sida 72
Nöjesnytt Växjö Sida 73
Nöjesnytt Växjö Spel
Nöjesnytt Växjö Sida 75
Nöjesnytt Växjö Musik
Nöjesnytt Växjö Sida 77
Nöjesnytt Växjö Film
Nöjesnytt Växjö Sida 79
Nöjesnytt Växjö Sida 80
Nöjesnytt Växjö Sida 81
Nöjesnytt Växjö Sida 82
Nöjesnytt Växjö Sida 83
Nöjesnytt Växjö Serier
Nöjesnytt Växjö Sida 85
Nöjesnytt Växjö Sida 86
Nöjesnytt Växjö Sida 87
Nöjesnytt Växjö Sida 88