Advokaten 1
Fokus Rättshjälpen BESLUTSFATTARNA Systemet kan b
ehöva ses över Kanske är det förändringar att vänta på rättshjälpens och rättsskyddets område. Åtminstone talar nu företrädare från flera av riksdagspartierna om att det nu finns ett behov. Hur fungerar dagens system för rättshjälp och rättsskydd? Avser ditt parti att arbeta för någon förändring av rättshjälpssystemet? MARIA FERM, MP Dagens system har stora brister och detta har MP framfört under en längre tid. Rättshjälpssystemet sågs senast över av Domstolsverket 2009, som en följd av ett riksdagsbeslut, initierat av Miljöpartiet. Några förslag till förändringar har ännu inte framförts av regeringen. MP driver att småföretagare lättare ska kunna få rättshjälp, liksom att barns rätt till bistånd för rättmätigt underhållsbidrag, brottsoffers möjlighet till rättsligt bistånd i utlandet och ett ändamålsenligt regelsystem i fråga om återförande till Sverige av olovligt bortförda barn, ska ses över. Vi är medvetna om att timkostnadsnormen är låg, liksom att inkomstgränserna för att få rättshjälp är otidsenligt låga. En bra början är att regeringen och Beatrice Ask går vidare med de förslag Domstolsverket lämnat i rapporten från 2009. MORGAN JOHANSSON, S I huvudsak bra, men det finns delar som borde ses över ytterligare. Inkomstgränsen för att få rättshjälp ligger fortfarande kvar på 260 000 kr per år för att få rättshjälp, trots att lönerna ökat under de senaste tio åren. Rättshjälpsavgifterna är höga även för dem med låga inkomster. I flera familjemål krävs särskilda skäl för att få rättshjälp. Det innebär att personer kan komma i en svår situation och riskerar att hamna mellan stolarna. Rättshjälpslagen behöver ses över och förändras, den behöver anpassas till dagens problem och behov. JOHAN PEHRSON, FP Nuvarande förhållanden är inte tillfredsställande KÄLLOR l Ny rättshjälpslag och andra bestämmelser om rättsligt bistånd, SOU 1995:81 l Prop. 1972:4 l Prop. 1996/97:9 l Statistiska centralbyråns inkomstdatabas, www.scb.se l Översyn av rättshjälpslagen – ett regeringsuppdrag, Domstolsverkets rapportserie 2009:2 utan här måste ske stora förbättringar för enskilda personer. På grund av de successivt ökande rättegångskostnaderna måste förutsättningarna för enskilda personer att erhålla allmän rättshjälp utvidgas betydligt. Dessutom måste försäkringsbolagen höja det s.k. taket i rättsskyddsförsäkringarna. Vi har inom Folkpartiet liberalerna länge arbetat för att utvidga rätten till allmän rättshjälp och kommer att fortsätta detta arbete. CAROLINE SZYBER, KD Tanken med systemet är bra, däremot har det hänt en del som gör att man kanske måste se över dagens system. Det är exempelvis ett problem att allt färre jurister väljer att bli humanjurister för att de anser att taxan är så låg. Försäkringsbolagen gör också egna tolkningar av vad som är skäligt arvode i förhållande till domstolarna. Vad som ska ingå i rättsskyddet har vi diskuterat och det är en svår fråga. Det är som alltid en avvägning . Vårdnadstvister kan hålla på i år och jag tycker att det måste finnas en rimlig gräns för när man inte längre kan ta upp statens resurser för att bråka. Det ska kosta att processa. Det är rimligt att beloppen ska höjas med någon form av in34 dexuppräkning eller liknande. Möjligtvis kan man kanske tänka sig en utveckling av den trappa som finns att den sträcker sig lite längre så att man får viss subvention vid lite högre årsinkomst. Det behövs också en bättre förutsägbarhet om när rättsskydd och rättshjälp ges och att det inte ska skilja sig så mycket åt mellan olika försäkringsbolag. Det är svårt att ändra på rättsskyddsförsäkringars undantag och karensregler men en viktig fråga för många. JOHAN LINANDER, C I stort menar vi att systemet fungerar. Vi hade dock motioner på vår senaste stämma om förbättrad rättshjälp alternativt att alla hemförsäkringar ska omfatta även avtalsrättsliga tvister och förvaltningsrättsliga tvister. Motionerna avslogs. Vi menar att det finns brister i systemet vad gäller rättshjälp för personer som behöver hjälp utomlands, t.ex. misstänkta för brott i annat land. Denna fråga har vi lyft upp vid flera tillfällen i den politiska debatten och inom alliansen, vi har även stämmobeslut på detta sedan tidigare. JUSTITIEMINISTER BEATRICE ASK, M Rättshjälpslagen ska fungera som yttersta skyddsnät för dem som inte kan få rättsligt bistånd på annat sätt. Det är min bild att systemet fungerar. För att rättshjälpen ska fungera i praktiken är det viktigt att det finns tillgång till kompetenta biträden. Just nu ser vi över beräkningsmodellen för timkostnadsnormen. Det är Statskontoret som har det uppdraget och det ska redovisas i mitten av februari. Regeringen har ännu inte lagt fram några förslag baserade på Domstolsverkets rapport. Åtgärderna på detta område får ofta stora ekonomiska konsekvenser. Nu närmast avvaktar vi Statskontorets redovisning av uppdraget rörande timkostnadsnormen. JONAS RYDFORS, SVERIGEDEMOKRATERNA Vi anser att rättshjälpsystemet är en oskiljbar del av vår vision om det svenska välfärdssamhället. Att inkomstgränsen för rättshjälp förblivit den samma sedan 1999 är problematiskt. Att inkomstgränsen fortfarande fångar upp de med sämst ställd ekonomi är bra. Vi får dock inte glömma att även personer tillhöriga övriga samhällsskikt kan sakna en ekonomisk buffert. Det är inte rimligt att någon ska behöva avstå ifrån att ta en befogad rättslig strid i en tvist p.g.a. rädsla för det ekonomiska efterspelet. Vi tackar tidskriften för uppmärksammandet av detta spörsmål. Med föranledning av informationen som tillkännagivits oss kommer en RUT-utredning att beställas beträffande rättshjälp och rättsskydd. Vi får sedan se hur vi kan verka för att säkerställa ett bättre system som omfattar en större del av samhället. Fotnot: Vänsterpartiet har inte lämnat några svar på frågorna. Advokaten Nr 1 • 2012