I hjärtat av skärgården 1
FÖRETAGSINFORMATION när olyckan är framme Foton:
Team Marin Snabb och smidig assistans Team Marin förmedlar service, assistans och skadejour i hela Sverige, i samarbete med försäkringsbolagen. NIKLAS ERIKSSON har jobbat i mer än 16 år i Roslagens skärgård. Med sitt dykeri Skärgårdsassistans AB bärgar han och hans medarbetare sjunkna båtar men utför även andra skärgårdstjänster såväl under- som över vattnet, allt från brygg- och bojbesiktningar till bogsering och tillsyn av fastigheter. 2018 var han även med och startade skadeserviceföretaget Team Marin. – Jag och min kollega har jobbat i många år med försäkringsbolagen och Team Marin startades på önskemål av dem. Försäkringsbolagen vill ha en skadeservice som hjälper deras försäkringstagare när de fått problem eller en skada på deras båt uppstått, säger Niklas. IDAG FÖRMEDLAR TEAM MARIN uppdrag till cirka 350 resurser runt Sveriges kust och stora insjöar där assistansvillkoren gäller och i hela Sverige när det gäller skadeservice. Under 2019 förmedlade Team Marin cirka 800 uppdrag till sina resurser. Företaget har flera tjänster till försäkringsbolagen, bland annat Assistans, Skadejour och Skadeservice. Assistans har de flesta försäkringstagare rätt till genom sin försäkring. Tjänsten är öppen dygnet runt året om och kan bestå i allt från att man fått slut på bränsle till att motorn krånglar. Då kan man få kostnadsfri bogsering till varv eller hemmahamn. Team Marin fungerar även som skadejour för försäkringsbolagen dygnet runt efter ordinarie öppettider genom att svara i telefon och hjälpa försäkringstagaren med akuta frågor. TEAM MARIN SAMARBETAR med alla försäkringsbolag som har båtTeam Marin samarbetar med Atlantica, IF, Trygg-Hansa och Svenska Sjö. Behöver du hjälp med till exempel bärgning, ringer du ditt försäkringsbolag som i sin tur kontaktar Team Marin som snabbt kommer till undsättning. försäkringar. Det kan till exempel röra sig om en båt som sjunkit i Österåker och som behöver bärgas. Team Marin organiserar i det fallet en bärgning, transport från skadeplatsen och även ett varv eller verkstad som kan ta hand om framförallt motorn som behöver akut service. Man kan kortfattat säga att Team Marin är försäkringsbolagens förlängda arm i hela Sverige. – Om en försäkringstagare får problem med båten eller en skada så ringer de till sitt försäkringsbolag. Försäkringsbolagen har specifika nummer för skadejour och assistanstjänster som de har kopplat till oss och vi svarar i deras namn. Om försäkringstagaren till exempel har gått på grund så tar vi alla uppgifter och undersöker om de har rätt försäkring. Därefter engagerar Team Marin en eller flera resurser som har rätt båtar och utrustning för att klara av uppdraget. Resursen går ut och hjälper försäkringstagaren att komma av grundet och om det behövs bogserar man båten till reparationsvarv som Team Marin bokat upptagning hos, säger Niklas. ASSISTANS BÄRGNING TRANSPORT 010-330 00 30 • info@teammarin.se 29