AMES 1
» Jag tycker att det är jätteviktigt att alla är
på väg mot samma mål och att alla förstår företagets vision.« – Vi exporterar nästan 90 procent av våra trävaror, papper och kartong. Där är vi lite nischade med den kvalitet och tålighet vi gör, som kan göras till avancerade förpackningar. Med kartongen konkurrerar vi med lokala varianter. Vårt papper är också lite speciellt och det är gångbart i större delen av världen. Det är en hög förädlingsgrad på våra produkter. I många fall gör man så att man gör balar med pappersmassa och skickar till en lokalproducent som gör det fluffiga toapappret istället för att man ska frakta fluffigt och klart till en annan del av världen. Med vårt högförädlade papper och kartong jobbar vi inte så. Vi gör färdiga rullar med fint papper och fin kartong och skickar dem. Det innebär att det blir lite dyrare och måste kunna bära lite dyrare transportkostnader. ATT GÖRA AFFÄRER MED ANDRA LÄNDER gör de alltså dagligdags på Holmen. – Vi har försäljningskontor från Singapore till New York. Det är cirka 3000 anställda, utspridda över världen, som arbetar med försäljning på Holmen. Hur man gör affärer varierar över världen men våra produkter är ju kända överallt. Vi har starka varumärken och alla vet vad papper och kartong är. Det är bara vad det är för typ och hur de används som kan skilja. Virket levererar vi mestadels inom Norden. Det minimerar transporterna. Transporter är något Henrik har många tankar om. – Sverige är ett vidsträckt skogsland som lever 22 på export vilket gör transporter oerhört viktigt. Dessutom har vi som målsättning att bli fossilfria till 2045 vilket kräver alternativa drivmedel och här finns det en potential i skogen. Det vi häller ner i tanken på våra fordon i Sverige motsvarar 90 terawattimmar per år. Skogsindustrin bidrar idag med cirka 1 terawattimme av det. Det kan bli mer men måste också kompletteras med annat för att det ska fungera. Vi kommer aldrig att nå till 90 utan att sluta med skogsbruket vi har idag, sluta med papper och trä, och börja importera massaved. ATT SLUTA MED TRÄFÖRÄDLING är inget Henrik är för. – Vi måste komma ihåg att vi gör brädor som ersätter stål och betong och vi gör papper och kartong som ersätter plast så vi kan minska koldioxidutsläppen, oljeanvändningen och energiförbrukningen med hjälp av det vi producerar. Det är ju dessutom så att papper och kartong kan återvinnas några varv innan de i slutändan hamnar i ett värmeverk och det utvinns energi ur dem. Att sluta med det för att göra biodrivmedel är nog inte så klokt. Det är helt klart en politisk debatt vi måste ta. Om politikerna sätter in subventioner som påverkar marknaden så att man går över från en produktion till en annan kan det skapa effekt men det finns en risk att man missar helheten. Visst, politikernas roll är att sätta mål, men att de sen lämnar det till oss i näringslivet att visa hur, kan vara problematiskt. Man måste ha respekt för att det krävs väldigt stora investeringar, att vår industri är beroende av väldigt långsiktiga spelregler och att den här typen av beslut kan få orimliga konsekvenser för helheten. Vi kan och ska bidra men det krävs mycket mer än skogen för att kunna nå målet. HENRIK HAR EN DEL ATT SÄGA till politikerna relaterat till sommarens skogsbränder också. – De skogsbränder vi såg i somras tändes av blixten. Det är inte campare som orsakar de här riktigt stora bränderna. Campare och engångsgrillande människor tenderar att befinna sig där det är mycket folk, där branden upptäcks snabbt och där den också kan släckas snabbt. Det vi såg i somras var bränder som tändes där det var glesbefolkat. Det tog tid innan bränderna upptäcktes och de hann sprida sig så att de blev svårsläckta. Holmen har uppvaktat politikerna i regeringen om detta. – Det behöver finnas flygplan som kan spana över skogarna när det blir så här extremt väder som det var i somras. Med ett spaningsflyg kan man upptäcka röken snabbt, sätta in helikopter snabbt och släcka branden innan den hunnit sprida sig, säger Henrik. Då behöver man inget jätteplan som tar hur mycket vatten som helst. Då räcker det med en helikopter. Men vi är 300 skogsägare i Sverige. Alla kan inte ha ett eget spaningsplan. Det är dessutom räddningstjänsten som har ansvaret för bränder tills de är under kontroll. Det måste vara räddningsvä