AMES 1
NORRKÖPING LINKÖPING Pantade och sparade 150 000
ton koldioxid ALL INSAMLING AV BURKAR och PET-flaskor är bra och alla insamlingssystem är gynnsamma för miljön och klimatet. Det insamlingssystem som ger allra störst miljöbesparing är den slutna materialåtervinningen, dvs då en burk kan bli en ny burk och en flaska kan bli en ny flaska. Under 2017 bidrog insamlingen via det svenska pantsystemet till 150 000 ton minskat koldioxidutsläpp*. Det visar den livscykelanalys (LCA) som Returpack/ Pantamera nyligen låtit genomföra. – Den slutna materialåtervinningen är hjärtat i hela vår verksamhet och det som gör pantsystemet till det insamlingssystem som har bäst miljöprestanda. Analysen visar att den miljövinst som uppnås genom vår cirkulära materialåtervinning är betydligt större än den miljöpåverkan som kommer från de utsläpp som är nödvändiga för att driva pantystemet, säger Sara Bergendorff, projektledare vid Returpack och ansvarig för LCA-studien. LCA-studien genomfördes under 2018 av 12 masterstudenter på Energi-miljö-management programmet vid Linköpings universitet. Studien syftade till att undersöka miljöprestandan i pantsystemet där man utgick från ett konsumentperspektiv för att ge svar på frågan vilken miljöpåverkan den förbrukade burken eller flaskan har. De miljöpåverkanskategorier som undersökts är försurning, övergödning, global uppvärmning, marknära ozon samt ozonnedbrytning. Analyserna utgår från en urdrucken burk eller flaska hos konsument och jämför sedan miljöpåverkan beroende på i vilket flöde konsumenterna väljer att lämna ifrån sig sin förpackning. Genomgången av pantsystemet bygger på verklig utfallsdata medan genomgången av insamlingsflödena av plast respektive metall och insamlingen via hushållssoporna till större del måste byggas på antaganden. Det gör att systemen inte kan jämföras rakt av i studien. – Även om det finns begränsningar i studien kan vi med säkerhet dra slutsatsen att pantsystemet har bäst miljöprestanda av de system som undersökts. Den överlägset viktigaste faktorn för den positiva miljöpåverkan är den slutna materialåtervinningen, MJÖLBY Toyota i bräschen i branschen med Smart Trucks PÅ LOGISTIK & TRANSPORT på Svenska Mässan 5-7 november berättade Toyota bland annat om nyheten med smarta truckar. Det var i samband med CeMAT i Hannover tidigare i år som Toyota släppte förhandsnyheten om ”smarta truckar”. Toyota Material Handling Europes VD och koncernchef Matthias Fischer bekräftar nu att införandet av uppkopplade truckar som en standardfunktion kommer att införas på volymdelen av Toyotas trucksortiment. – Vi har åtagit oss att tillhandahålla en teknik som ger kontroll och därmed hjälper våra kunder att eliminera slöseri i sin verksamhet. Nu uppfyller vi detta löfte säger Matthias Fischer. Initiativet innebär att näst intill alla truckar som tillverkas i Toyotas fabrik i Mjölby kommer att vara ”smarta truckar” – förberedda med nödvändig teknik för att överföra och samla aktivitets- och diagnostikdata i en central databas. Detta innebär att kunderna helt enkelt betalar en liten månadsavgift för att få tillgång till strukturerad dvs då materialet kan återvinnas till nya livsmedelsgodkända burkar och flaskor. Något som inte är möjligt i de övriga systemen, säger Sara Bergendorff. I SVERIGE ÄR VI GENERELLT sett bra på att lämna förpackningar i sina rätta flöden och på så sätt se till att materialen återvinns på avsett sätt. Omkring 85 procent av alla pantförpackningar i landet pantas. Under 2017 sparade insamlingen via pantsystemet i storleksordningen 150 000 ton koldioxid. – Det är nästan dubbelt så mycket koldioxidbesparing jämfört med om förpackningarna hade samlats in genom plast- eller metallinsamlingen och mer än tre gånger så mycket som om de slängts i hushållssoporna och bränts i ett värmekraftverk. Om alla pantförpackningar skulle pantas maximerar vi miljönyttan av det cirkulära flödet, säger Sara Bergendorff. n * Besparing av koldioxid beräknad som koldioxidekvivalenter Elcykelpoolen i Linköping NU HAR LINKÖPINGS ELCYKELPOOL fått ett namn. Efter namntävlingen är det klart att Linköpings elcykelpool kommer att heta LinBike. – Vi fick in många bra och fyndiga förslag, men vi fastnade till slut för LinBike. Namnet är modernt, tydligt och har en stark koppling till Linköping. Det känns klockrent och sänder också ut rätt signaler kring elcyklarna, säger Sandra Strand, komunikationsansvarig för mobilitet på Sankt Kors. I samband med det nya namnet, får elcykelpoolen också en ny symbol och ett nytt utseende. – Vi associerar symbolen till rörelse och till att ”starta något”. Den är enkel och anspelar på elektricitet, kraft och riktning. Vi har valt en orange grundfärg, både till cyklarna och till den grafiska profilen. Den lila accentfärgen sticker ut och piggar upp, säger Sandra Strand. Cyklarna produceras i Frankrike och en prototyp är nu på plats i Linköping där den genomgår olika tester för att därefter eventuellt behöva justeras. Elcykelpoolen i Linköping, LinBike, ska utgöra ett komplement till kollektivtrafiken och bidra till att göra Linköping till en grön, skön och smidig stad att besöka och förflytta sig i. I mars 2019 kommer LinBike att vara i drift med 200 cyklar placerade vid 20 laddstationer runt om i staden. LinBike utvecklas och implementeras av Sankt Kors Fastigheter på uppdrag av Linköpings kommun. Dukaten kommer att ansvara för drift och kundtjänst. n Källa: www.returpack.se Källa: www.linbike.se information, som finns tillgänglig via Toyota I_Site webbportal och tillhörande mobilapp. För Smart Trucks finns inte längre hårdvarukostnaden. Även de kunder som bestämmer sig för att inte betala för månadstjänsten för I_Site kommer att kunna få tillgång till kärndata, som flottlista och drifttimmar, samt felanmälan via mobilapp, utan kostnad. Dessutom kommer Toyota att kunna använda insamlad data för att förbereda sig för nya framsteg, såsom förebyggande underhåll baserat på aktuella drifttimmar, samt uthyrningstjänster anpassade efter truckanvändandet. – Vi inser att med våra kunder går vi nu in i en digital tidsålder, där data kan göra en dramatisk skillnad i grunden. Hos Toyota har vi alltid jobbat med ett slimmat tänkande i vår verksamhet och det betyder att vi siktar mot noll slöseri. Vårt engagemang för smarta truckar hjälper våra kunder att jobba mot detta mål, fortsätter Tobias Bladh. Leverans av Toyotas nytillverkade smarta truckar börjar vid årsskiftet. n Källa: www.toyota-forklifts.se 5