Nordens Tidning 1
Nordiska rådets priser Musikpriset är det näst äl
dsta, och tillkom redan 1965. DET YNGSTA PRISET är det som vänder sig till just en yngre publik, Nordiska rådets pris för barn- och ungdomslitteratur som delades ut för första gången 2013. Tidigare hade i princip barn- och ungdomsböcker haft möjlighet att få litteraturpriset, men eftersom böcker för unga ofta hamnade i skymundan så instiftades det särskilda priset för dem som skriver och illustrerar för en yngre publik. Men även denna genre är stor. Den innefattar så väl bilderböcker som ungdomsromaner. Vilka som får priserna är något som har diskuterats flitigt. En återkommande kritik har varit den ojämna könsfördelningen. Det tog exempelvis 18 år innan litteraturpriset gick till en kvinna. Filmpriset och musikpriset har också dominerats av män. Hans H Skei och Henrik Wivel skriver i sina analys av litteraturpriset att vilka som har fått priset har påverkats av rådande konjunkturer på det politiska, kulturpolitiska och litterära området. De konstaterar också att när det gäller litteraturpriset så har jurygruppernas sammansättning och vinnarna haft en mer jämn könsfördelning under 2000-talet. Det kan alltså ha funnits lika värdiga kandidater tidigare decennier, av kvinnligt kön, som missats på grund av rådande tidsanda. På Best of Norden kommer också en programpunkt ägnas åt detta, då man lyfter nordiska kvinnliga författare och filmskapare. Professor Lisbeth Larsson som har vara klart mindre och därmed också intresset för grannländernas kultur. Den gemensamma nordiska marknad som man hoppats på för litteraturen har istället blivit verklighet inom film och tv-produktion. Åtskilliga film- och TV-serier samproduceras i Norden med olika nordiska regissörer och med skådespelare som behärskar norska, svenska och danska. Skei och Wivel, skriver att det är marknadens krav som har lett till det nordiska samarbetet. Sedan 2002 finns Nordiska rådets filmpris som ska bidra till att stärka kulturgemenskapen, utveckla Norden som en kulturell hemmamarknad och på så sätt bidra till att stärka nordisk film internationellt. MEDAN FILMPRISET går till en film och delas mellan manusförfattare, regissör och producent så går musikpriset vartannat år till ett verk av en nu levande kompositör och vartannat år går priset till en större eller mindre ensemble. Musikgenrerna växlar men det genomgående är att det ska vara hög kvalitet och nyskapande. arbetat med mastodontprojektet Nordisk kvinnolitteraturhistoria och Jannike Åhlund, ansvarig för Svenska Filminstitutets projekt Nordic Women in Film, deltar. Lisbeth Larsson och Jannike Åhlund kommer också att tala om framtiden. Kommer det inte längre att finnas behov av särskilda kvinnosatsningar? En indikation på hur det ligger till med det kommer kanske 30 oktober då det blir klart vilka som har fått motta Nordiska rådets priser i Oslo. LOUISE HERTZBERG FESTIVALANSVARIG BEST OF NORDEN nordens tidning nr 3 | 2018 11 FOTO: MAGNUS FRÖDERBERG/NORDEN.ORG