Nordens Tidning 1
Hållbarhet Debatt Miljösamarbetet inom Nordiska m
inisterrådet Nordiska ministerrådet är de nordiska ländernas officiella samarbetsorgan. Samarbetet inkluderar en rad sakfrågor, däribland miljö. Naturvårdsverket deltar i samarbetet på flera nivåer. Det nordiska miljösamarbetet leds av Nordiska ministerrådet för miljö. Samarbetet är framförallt inriktat på att genomföra det Nordiska miljöhandlingsprogrammet för perioden 2013-2018, som ska bidra till långsiktiga lösningar för miljöproblemen som de nordiska länderna delar. Samarbetet mellan ländernas regeringar och myndigheter ska fokuseras på sådant som skapar mervärde genom: • erfarenhetsutbyte och arbetsfördelning • framtagande av faktaunderlag • gemensamma lösningar och förslag • insatser i EU och på internationell nivå Källa: Naturvårdsverket Socialdemokraterna tar fighten för bättre flygsäkerhet Konkurrensen inom flygbranschen är stenhård. Den leder till billigare resor, men pressen på piloterna ökar när scheman och arbetsvillkor försämras. Socialdemokraterna i Nordiska rådet vill utreda om ändrade arbetsvillkor inom flygbranschen är ett hot mot flygsäkerheten. Nordiskt samarbete med fokus på klimatsmart mobilitet Energimyndigheten har fått i uppdrag att leda projektet ”Hållbara nordiska städer” med fokus på klimatsmart mobilitet. Projektet pågår från och med 2018 och avslutas med en konferens 2020. Energimyndigheten har fått huvudansvaret att leda projektet ”Hållbara nordiska städer” med fokus på klimatsmart mobilitet tillsammans med Trafikverket. I samband med lanseringen av projektet ska IEA, International Energy Agency, presentera rapporten Nordic EV Outlook som tagits fram med underlag från Energimyndigheten. Rapporten ska presentera bland annat lärdomar från nordiska länders arbete kring laddbara fordon. Under dagen gav även Trafikverket en presentation kring stadsmiljöavtal och anpassad laddinfrastruktur i storstäder. Projektets syfte är att bidra till en hållbar stadsutveckling genom att stödja omställningen till fossilfria och hållbara person- och godstransporter i nordiska städer och stadsregioner. Satsningen ska växla upp samarbetet och erfarenhetsutbytet mellan de nordiska länderna och på så sätt främja klimatsmarta och yteffektiva transporter. Källa: Energimyndigheten För att det ska vara säkert att flyga krävs det trygg personal med goda arbetsvillkor. Men en ny studie från Karolinska institutet visar att arbetsvillkoren har blivit tuffare för piloter. Många upplever en ökad stress, press och psykisk ohälsa till följd av det. En del känner sig trötta under arbetsdagen och en del uppger att de lider av depressioner. Om man mår dåligt ökar risken att man gör fel och det påverkar i sin tur flygsäkerheten. Många flygbolag minskar sina utgifter genom att flytta sin verksamhet till länder där lönekostnader och sociala avgifter är lägre. Lågprisflyg ersätter ofta fast anställd personal med inhyrd arbetskraft som har osäkrare anställningsformer från till exempel bemanningsföretag. För drygt ett år sedan startade SAS en verksamhet som var baserad på Irland. Risken är att SAS använder sig av Irlandsbaserade avtal på svenska inrikesflyg och inom Skandinavien. Det kan leda till att nordisk kabinpersonal får märkbart lägre löner och sämre arbetsvillkor. Det är oacceptabelt. Inte minst då svenska, norska och danska medborgare äger drygt 40 procent av aktierna. I Sverige och i Norden ska vi ha justa villkor på arbetsmarknaden och löner som det går att leva på. Socialdemokraterna i Nordiska rådet har lagt ett medlemsförslag där vi vill se över villkoren inom flyget kopplat till flygsäkerhet, anställningsvillkor och rättvis konkurrens. Vi vill också lyfta frågan till nordisk, europeisk och internationell nivå. Socialdemokraterna i Nordiska rådet uppmanar de nordiska regeringarna att utreda om ändrade arbetsvillkor inom flygbranschen är ett hot mot flygsäkerheten. Den konservativa gruppen – där våra svenska moderater ingår – har reserverat sig med motiveringen att det inte finns något samband mellan anställningsvillkor och flygsäkerhet. Den svenska och nordiska modellen bygger på ordning och reda på arbetsmarknaden med kollektivavtal mellan fack och arbetsgivare som grund. Flyget är inget undantag. Det ska vara säkert att flyga – och personalen ska ha bra arbetsvillkor! SOCIALDEMOKRATERNA I NORDISKA RÅDET I SVERIGE: PHIA ANDERSSON, GRUPPLEDARE, PYRY NIEMI, RIKARD LARSSON, EVA SONIDSSON, LENNART AXELSSON, SUZANNE SVENSSON, PETER JOHNSSON, JOHAN ANDERSSON, LARS MEJERN LARSSON, EMILIA TÖYRÄ, PER-ARNE HÅKANSSON nordens tidning nr 3 | 2018 25 FOTO: SHUTTERSTOCK