MES 1
MEDIA, REKLAM & PR Disney återvänder till Fuertev
entura under 2023 för inspelningen av den nya Star Warsfilmen. FILMATISERINGEN AV STAR WARS ÅTERVÄNDER TILL KANARIEÖARNA FOTO: THE CANARY ISLAND TOURISM Kanarieöarna har varit värd för flertalet Hollywoodproduktioner genom åren. Med sin storslagna och varierade natur, bjuder den spanska skärgården på många unika inspelningsplatser. Nu har det bekräftats att Star Wars nya filmatisering återvänder till den kanariska ön Fuerteventura. Hollywoodproduktioner väljer ofta Kanarieöarna på grund av klimatet och dess vulkaniska landskap med böljande sanddyner och spektakulära raviner. I juni 2017 gjordes inspelningen av Han Solo: A Star Wars Story i Pecenescaldalen på Fuerteventura. Cabildo på ön Fuerteventura har nu bekräftat att Disney kan återvända för den nya inspelningen av den nya Star Wars-filmatiseringen. Öns ökenlandskap kommer att vara den utvalda platsen för inspelningen under 2023. Och det är inte första gången. Delar av Solo: A Star Wars Story som kom ut i maj 2018, filmades nämligen också på ön. Den svenska semesterfavoriten Fuertuventura har hela 90 mil stränder, öknar och vulkaniska landskap utgör därför den perfekta kulissen för filmatiseringen. År 2022 var särskilt gynnsamt för den kanariska filmindustrin, vilket framgår av de uppgifter som Canary Island Film har samlat in. Det året spelades 164 produktioner in på öarna, bland annat filmer, serier, dokumentärer, kortfilmer och animationer, vilket innebär en investering på 224 miljoner euro i hela skärgården, vilket är 128 procent mer än året tidigare. Detta hade en direkt inverkan på arbetsmarknaden och bidrog till 15 300 jobbtillfällen. Det bör noteras att även under den pandemi som lamslog världen 2020 stod Kanarieöarna värd för 80 produktioner från hela världen. USA, tillsammans med Sverige, Storbritannien, Tyskland, Italien, Frankrike, Norge, Finland, Danmark, Luxemburg och Spanien, är bara några av upphovsländerna som har beslutat att filma på Kanarieöarna. Snart sätter inspelningen av den andra säsongen av Sagan om ringen: Maktens ringar igång. Serien, som bygger på Tolkiens sagovärld, har valt ön Teneriffa som en av inspelningsplatserna. Inspelningen kommer att äga rum i nationalparken Teide, och blir således ett av de besöksmål vi kommer att få se i nästa säsong av denna Amazon Prime-serie. Serien förväntas att släppas under 2024. Kanarieöarna har alltid varit en populär destination för internationella filminspelning. Filmen The Mother, som kom ut 2022 med stjärnorna Jennifer Lypez Gael Garcнa Bernal och Joseph Fiennes i huvudrollerna, spelades in på Gran Canaria och andra Hollywoodproduktioner såsom Fast and Furious 6, Netflix-serien The Witcher, Rambo V och Black Mirror har filmats på Kanarieöarna. Tidigare har klassiker som Moby Dick (1956), A Million Years Ago (1966), When Dinosaurs Ruled the Earth (1970) och My Enemy (1985) spelats in här.. ® Att köpa och sälja en bostad är ett stort steg i människors liv och som följd blir relationen till mäklaren väldigt viktig. Under en kort period så kan relationen växa sig stark och mäklaren blir den man har närmast kontakt med av alla. FASTIGHETSBYRÅN LANSERAR NYTT KOMMUNIKATIONSKONCEPT FOTO: PRESSBILD Det var i maj förra året som Fastighetsbyrån annonserade att de valt ny reklambyrå där Åkestam Holst gick vinnande ur en omfattande pitch-process. Och nu är det dags att lansera frukten av det strategiska och kreativa arbete i form av ett nytt kreativt koncept: Fastighetsbyrån – Störst av en anledning. Konceptet tar spjärn mot det faktum att Fastighetsbyrån är Sveriges största mäklarbyrå men fokuserar på och lyfter fram anledningarna som gör det möjligt. Från de 1200 anledningarna som varje dag hjälper kunder runt om i landet genom vad som kan vara det största beslutet i deras liv, till de digitala tjänster och produkter som underlättar under hela boenderesan. – Det känns oerhört roligt att vi äntligen kan rulla ut vårt nya koncept. Ett koncept som bygger på en gedigen strategisk grund som vi jobbat fram tillsammans. Vi har varit noggranna i våra vägval och testat ett antal olika kreativa riktningar innan vi landade i det självklara, som samtidigt är ett budskap som vi behöver fortsätta fylla med både känslomässiga och rationella bevis över tid, säger Ulrika Lorentzi, marknads- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån. I lanseringskampanjen har mäklarna och det personliga engagemanget de besitter fått stå i fokus. Att köpa och sälja en bostad är ett stort steg i människors liv och som följd blir relationen till mäklaren väldigt viktig. Under en kort period så kan relationen växa sig stark och mäklaren blir den man har närmast kontakt med av alla. Denna situation har man nu dragit till sin spets. – Relationen man har till en mäklare är minst sagt unik. Helt plötsligt ska man lägga sitt liv och sin ekonomi i en främlings händer. Men hur nära kan man egentligen komma en mäklare? Den frågan ställde vi oss när vi fokuserade på just det trygga och personliga bemötandet som är en av många anledningar till att Fastighetsbyrån är marknadsledare i Sverige, avslutar Jenny Kaiser, vd och kundansvarig på Åkestam Holst NoA. ® 33