Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75 NEWS 3/93 FORSGÅRDEN 26 JULI -
1 AUGUSTI 1993 SCANDINAVIAN MASTERS AB BOX 17034, 161 17 BROMMA TELEFON: 08 - 25 25 65, TELEFAX: 08 - 25 22 21 BESÖKSADRESS: SMEDSLÄTTSTORGET 49 Scandinavian Masters framtid garanterad "En satsning mot 2000-talet" I januari träffades två avtal, som i hög grad påverkar Scandinavian Masters utveckling: Volvo utnyttjade sin option, och förlängde sitt nuvarande sam- arbetsavtal med Scandinavian Masters till och med 1997. Volvo tecknade i sin tur ett managementavtal med IMG (In- ternational Management Group). Detta avtal innebär att IMG går in och arbetar mer aktivt med Scan- dinavian Masters och samtidigt ger en kontrollerad budgetgaranti fram till och med 1997. - Vi är mycket glada över de avtal som träffats, säger Scandina- vian Masters styrelseordförande Per-Axel Brommesson. Nu har vi fatt garantier för tävlingens fort- levnad som internationell stortäv- ling för don närmaste femårsperio- den. Samtidigt har Svenska Golfförbundet försäkrat sig om en årlig intäkt under avtalsperioden. Det är Golfförbundet som äger Scandinavian Masters och som även i fortsättningen kommer att organisera och genomföra tävling- en genom sitt dotterbolag Scan- dinavian Masters AB. - Avtalet med Volvo har varit en garanti för att Scandinavian Masters inte kunnat gå med för- lust. Nu har Volvo minskat sin egen exponering, och överlåtit det finansiella ansvaret på IMG men det förändrar inte Svenska Golf- förbunderts roll när det gäller Scandinavian Masters. - Vi ska också komma ihåg att IMG har kontrakt med många av golfens världsstjärnor och vi kan- ske kan hoppas på att Scandinavi- an Masters i framtiden får ett ännu bättre startfält, säger Per-Axel Brommesson. International Management Group har sedan flera decennier varit en betydande maktfaktor i internationell golf. Företagets grundare och styrelseordförande är Mark McCormack, som inledde sin karriär som manager åt Arnold Palmer på 1960-talet. Så här kommenterar IMG:s skandinaviske chef Lars Sternmar- ker företagets beslut att mer aktiv! gå in i Scandinavian Masters: -Tävlingen tillhör definitivt de allra största i Europa, och därmed faller det sig natutligt att den är av intresse för IMG. - Alltsedan starten 1991 har vi haft ett stimulerande samarbete med Scandinavian Masters, ge- nom att vi svarat för TV-produk- tion, TV-distribution och försälj- ning av kommersiella rättigheter. Det som ligger till grund för lMG:s beslut att gå in som garant för tävlingen är förstås den positi- va trenden i svensk golfsport när det gäller såväl topp som bredd. - Ingen har kunnat undgå att notera att Scandinavian Masters varit stora publiksuccéer under båda sina första är. Och allt talar för att det blir samma publikrus- ning till Forsgården i år. Scandina- vian Masters är redan en väletable- rad stortävling, säger Lars Stern- marker. - Tillsammans med Scandina- vian Masters-ledningen hoppas vi kunna utveckla samarbetet med sponsorerna och genom våra avtal med vissa spelare kan vi förhopp- ningsvis bidra till ett bra startfält även i framtiden. Bland de spelare som finns i lMG:s stall kan nämnas Nick Faldo, Greg Norman, Sandy Lyle, Bernhard Langcr, Ian Woosnam samt ett antal svenskar med Anders Forsbrand och Robert Karlsson i spetsen. Betyder det att IMG kan plocka hit vilka spelare man vill? - Nej, så enkelt är det tyvärr inre, säger Sternmarker. Det är många faktorer som spelar in när de bästa spelarna lägger upp sina årliga spelscheman; tävlingens sta- tus, banan, PR- och reklamavtal, privata angelägenheter, sanktioner från tourer, med mera. IMG har kontrakt till 1997 med option på en förlängning. - Vi hoppas kunna vara med och utveckla Scandinavian Mas- ters in i 2000-talet, säger Lars Sternmarker. Även inom Volvo ser man posi- tivt på den nya strukturen: - Vi har varit med om att skapa Scandinavian Masters, och bidra- git till att tävlingen blivit en stor framgång. Nu är vi glada över att det utökade samarbetet med IMG kommer att garantera en fortsatt succé för tävlingen, säger Mel Pyatt, verkställande direktör i Volvos Event Management Cor- poration. Volvo kommer under 1993 och 1994 att finnas med som en av nio Master Patrons. TV-sändning till USA TV-intresset för Scandinavian Masters är stort, inte bara i Sverige och Europa utan runt hela vårt klot. - Precis som i fjol är planerna att direktsända tävlingen samtliga fyra dagar i TV 4 samt i Screensport, som kommer att bli Eurosport efter sammanslagningen av de båda satellitkanalerna. Detta innebär att 30 länder kan se tävlingen i direktsändning, berättar Lars Sternmarker på IMG. Tävlingen kommer också att visas i USA. En överenskommelse har nämligen träffats med Prime Network, som lördag-söndag kommer att förse golfvännerna på den amerikanska kontinenten med bilder från Forsgården. Det s.k. highlight-programmet, med ett timslångt sammandrag från tävlingen, har sålts till ett 50-tal länder, däribland Japan, Australien och Fjärran Östern. Utöver detta har IMG - genom sitt TV-bolag TWI - ett produk- tions- och samarbetsavtal med CNN, som under Scandinavian Masters kommer att lämna rapporter från tävlingen tio gånger per dag i sina sportsändningar. 75 SVENSK GOLF - 3/1993 MÅLERI & GOLV VOLVO Skandia ITTSheraton SCANDINAVIA MASTER PATRONS MÅSTER OFFICIAL SUPPLIER BOSS HUGO BOSS SVENSKA DAGBLADET SPORRONG VOLVO PLM H O S T E D B Y SCANDINAVIAN MASTERS
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100