Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93 senterade över 40 företag. Kom
mittén ansvarar också för för- bundets genomförande och representationsutnyttjande i Scandinavian Masters. Allt bättre profilering och allt bättre kundaktiviteter har stärkt förbundets roll i tävlingen. I kommitténs budget redovisas normalt inte samtliga intäkter från samarbete med näringslivet eftersom en del av dessa är öronmärkta och förs direkt under respektive ansvars- område. En översikt av det samlade sponsorvärdet (kontanter eller värde) kan se ut så här: Aktivitet Partner Huvudsponsor Swedish Golfpool Tävlingar Officiella lev. Reklampaket Greenfee Summa: 18.000' Kommentarer till budgetavvikelser: Marknadskommitténs totala omsättning minskas gentemot föregående år på grund av att rättigheterna för Reklampaket Greenfee är sålda till Svenska Golfförbundet Service AB. Budget Utfall 1992 1992 Budget 1993 INTAKTER: Huvudsponsor Företagsgreenfee Swedish Golfpool Övrig sponsring Kurser SM Match Totalt KOSTNADER: Kommittén Huvudsponsor Företagsgreenfee Swedish Golfpool Övrig sponsring Kurser Scandinavian Masters SM Match Administration Totalt NETTO 1.300 6.500 2.000 2.090 180 2.132 7.507 1.771 1.498 12.070 12.908 200 300 5.000 600 570 180 150 725 7.725 315 279 5.267 641 923 5 153 394 725 8.702 2.440 2.300 2.000 1.390 100 200 8.430 225 540 700 690 100 160 500 770 3.685 4.345 4.206 4.745 SVENSK GOLF-KOMMITTÉN 1992 var ett nytt år av utveckling på olika plan för Svensk Golf. Tidningen lämnade därtill, för tredje året i rad, ett stort ekonomiskt överskott. Ett faktum som fa massmedieföretag i lågkonjunkturens tider kan glädja sig åt. Organisatoriskt leddes tidningen som tidigare av Svensk Golf-kommittén. När budgetåret upphörde upplöstes kom- mittén och tidningen ingår numera i det av Svenska Golfför- bundet helagda bolaget, Svenska Golfförbundet Media AB. Upplagan fortsatte att stiga och titeln "Europas största golftidning" gavs än större relevans. (Kalender)året inleddes på 180 07 i exemplar och slutade på 194 213. Upplagan enligt Tidningsstatistik AB (som är en snittupplaga för hela året) steg till 184 284. Därmed är Svensk Golf även en av vårt lands allra största månadstidningar. Inte bara upplagan steg. Sidantalet i de 12 utgåvorna steg från 1.524 till 1.544. Beslut är redan fattat om att under 1993 utöka med ytterligare ett nummer, kallat 4B, med tema golfutrustning. Samarbetet med Scandinavian Masters fortsatte. Till nr 5/92 producera- des en bilaga inför tävlingen medan Masters Magazine ingick som en del i nr 7/92. Under året inleddes även ett samarbete med Sveriges andra Europatourtävling, IBM Ladies Open. Ekonomiskt var 1992 framgångsrikt. Trots en så låg Svensk Golf-avgift som 40 kr per aktiv senior lämnade tidningen ett överskott på 1.563 kkr, drygt en halv miljon bättre än budget. Bakom resultatet ligger en fortsatt rationalisering av arbetet med desktop-teknik samt ett väl fungerande samarbete med såväl reprofirman Scannrepro AB som tryckföretaget Algrap- hics OY. De nedförhandlade priserna med samtliga leverantö- rer har fått förväntat utfall. Detta gäller även Hertzman & Larsson Reklam AB som avslutade sitt 20-åriga annonssam- arbete med Svensk Golf med ett förnämligt säljresultat. Kommentarer till budgetavvikelser: Fortsatta rationaliseringar gav ett stort utslag på kostnads- sidan där utfallet blev 27.785 kkr, knappt fyra miljoner bättre än budget. Lågkonjunkturen gjorde att annonsintäkterna sjönk mot budget men samtidigt har den totala kostnads- bilden för Svensk Golf hela året varit i god balans. Budget 1992 Utfall 1992 INTÄKTER: Annonsintäkter Övriga intäkter Totalt KOSTNADER: Personalkostnader Prod kostnader Provisioner Adm kostnader Övriga kostnader Totalt NETTO 22.500 10.137 32.637 3.547 21.455 3.712 1.132 1.791 31.637 1.000 PROJEKT RUT - Projektgruppen för jämställd idrott Projektet RUT = Rekrytering & Utbildning av tjejer drivs i golfförbundets regi under perioden 1990 - 1993.1 projekt- planen står bl a: I samarbete med RF utbilda kvinnor på alla nivåer med kursen "Ledarskap för kvinnor" i syfte att stödja och stärka kvinnor i sin ledar- eller yrkesroll att aktivt kunna påverka och se utvecklingsmöjligheter. Hittills har cirka 150 kvinnor inom golfen utbildats. Projektgruppen har informerat brett om RUT:s verksam- het och syfte. Bl a har ledamöter i gruppen haft möjlighet att presentera projektet vid större konferenser. Två nätverksträf- far med kvinnliga journalister har genomförts. RF:s folder "Ta vara på möjligheterna i valberedningen" har sänts ut med cirkulär till alla valberedningar i GK och GDF. Dessutom har foldern tillsammans med ett följebrev skickats personligen till samtliga ordförande och tävlingskommittéordförande i golf- klubbarna. På förslag från RUT togs också på Förbundsmötet -92 ett mål för SGF:s övergripande mål att gälla 1993-94: "SGF skall verka för kvinnors och mäns jämställda möjligheter att utveckla sig som spelare, tränare och ledare". ÅRSBERÄTTELSE 1992 93 Trygg-Hansa SPP 26 företag (Föreningsbanken, Dagens Industri, SKDföretagen m fl) Ca 10 företag 1.500 företag 4.500' 1.800' 2.000' 1.500' 8.200' * Brutto (intäkt/värde) ca * Varav ca 5.000 kkr går tillbaka till klubbarna i form av greenfeein takter. 19.161 10.187 29.348 4.056 18.167 2.726 1.594 1.242 27.785 1.563 SVENSK GOLF-KOMMITTÉN MARKNADSKOMMITTÉN
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100