Nordens Tidning 1
The Nordic Way – en kort introduktion Tyvärr är d
et så att inget demokratiskt samhälle har uppnått absolut enighet om fördelnings-principerna i stat eller samhällets olika delar. I de nordiska länderna och mellan åtskilliga intresseorganisationer har det ägnats mycket tid och kraft på att finna, utveckla och löpande anpassa former och procedurer för samarbete och hantering av intresseoch rättstvister. Former och procedurer som berörda intressenter uppfattar som rättvisa, effektiva och legitima. Beslut som växt fram på denna grund har fått en relativt högre legitimitet än i andra former och procedurer. U nder årens lopp har det växt fram olika nordiska lösningar, i de olika nordiska länderna, inom olika sektorer, områden och samhällsnivåer. Men det finns många likheter mellan dem, ett sorts återkommande mönster, och dessa mönster har jag valt att kalla för The Nordic Way. The Nordic Way kan kortfattat och i generella ordalag beskrivas på följande sätt. Intressenter har olika utgångspunkter, upplevelser, behov, intressen, känslor, moral och värderingar. Det finns ett gemensamt intresse att inom överskådlig tid finna och utveckla effektiva och legitima procedurer, vilka syftar till att underlätta avtal, upprätthålla dem, med mera. Detta för att hantera eller lösa problem, effektivt genomföra uppgifter, eller nå satta mål. I detta syfte söker och förhandlar intressenterna fram gemennordens tidning nr 1 | 2016 31 samma normer, regler och rutiner, samt avsätter resurser tillika skapar en organisation utifrån dem. Minst lika viktigt är att det finns olika typer av sanktionssystem i lösningarna. Ofta utvecklas en beslutsprocedur som denna: • Ide- och åsiktsfas. Här önskas att alla intressenter tar chansen och deltar, kommer till tals. Ju fler infallsvinklar desto bättre för resultat. I denna fas är det fullt med dynamiska intresseoch åsiktskonflikter. • Beredning- eller förhandlingsfas. Här påbörjas ofta utredningar och förhandlingar med syfte att se om det finns förutsättningar för ”win win”-lösningar eller om det för intressenterna finns acceptabla eftergifter i form av kompromisser. • Beslut eller överenskommelse, antingen i enighet, eller som majoritetsbeslut med minoritetshänsyn, eller majoritetsbeslut utan sådana hänsyn. På arbetsmarknaden eller i myndighetsutövning, beslut av den som har befogenhet och behörighet, efter att form- och procedurfrågor sköts och berörda intressenter getts möjlighet att delta. • Genomförande, som sker öppen för granskning om inte särskilda sekretesskäl talar för annat. Med meddelarfrihet för tjänstemän inom offentlig verksamhet. • Utvärdering, där åter alla bjuds in. I denna utvärdering påbörjas ofta en ny ide- och åsiktsfas, vilken spelar in i en ny beredning och beslut. På detta sätt uppstår en öppen process med ständig prövning och omprövning där intressenter är välkomna att delta. Bo anDeRsson CheFReDaktöR Foto: noDen.oRG