Kulturrådets budgetunderlag 2017–2019 1
SKAPANDE SKOLA Regeländring – Anslagssparande om
3 procent på anslag 1:3 Skapande skola Skapande skola-satsningen uppgår 2016 till nästan 186 miljoner kronor och tusentals kulturaktörer är involverade. Ändamålet med statsbidraget är att medverka till att kulturella och konstnärliga uttryck långsiktigt integreras i förskolan, förskoleklass och grundskolan med utgångspunkt i läroplanen för förskolan och skolans kulturuppdrag som beskrivs i läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, samt att öka den professionella kulturverksamheten för och med eleverna. Kultur i skolan är ett effektivt sätt att nå ut med kulturinsatser även till barn som av olika anledningar annars inte skulle ta del av den offentligt finansierade kulturen. Skapande skola är en viktig del av de statliga insatserna för att främja barns och ungas tillgång till kultur. Stödet Skapande skola har utökats successivt sedan 2008 och omfattar sedan 2013 hela grundskolan inklusive förskoleklass. 2015 ändrades förordning (2007:1436) om statsbidrag till kulturell verksamhet i skolan så att statsbidrag även kan beviljas för kulturverksamhet i förskolan. Anslaget för Skapande skola har samtidigt tillfälligt förstärkts med 10 miljoner under åren 2015–2018. Kulturrådets arbete med kultur i förskolan sker 2016 i form av pilotprojekt i 18 kommuner där barns tillgång till kultur anses vara låg. Pilotprojekten sker i samarbete med centrumbildningar inom teater, dans, musik och cirkus och ska möjliggöra att alla barn i åldern 3–5 år i dessa kommuner kan se föreställningar av hög kvalitet. De medel som Kulturrådet fördelar 2018 kommer att möjliggöra stöd till kulturverksamhet som sker i förskolan under 2019. Om Kulturrådet ska fortsätta att fördela stöd för kulturverksamhet i förskolan efter det att den tillfälliga förstärkningen löpt ut kommer det att innebära att nivån på stödet för kulturverksamhet i grundskolan sänks. Kommunala och enskilda skolhuvudmän söker 2016 sammanlagt 275 miljoner kronor och 91 procent av kommunerna ansöker om bidrag. De flesta kommuner ansöker om medel varje år och arbetar strategiskt och långsiktigt med stödet. Vilken verksamhet som faller ut av stödet påverkas i hög grad av skolhuvudmännens och de enskilda skolornas organisation, behov och prioriteringar. Sedan 2016 prioriterar Kulturrådet Skapande skola-insatser som riktar sig till nyanlända elever eller där kulturaktiviteter används för att skapa interkulturella möten. Även insatser i glesbygd där tillgången till professionell kultur bedöms vara låg prioriteras. Anlagssparande När skolhuvudmännen redovisar hur bidragsmedlen använts föregående skolår, visar det sig hos mer än en tredjedel att bidragsmedlen inte kunnat utnyttjas fullt ut. Det innebär att relativt stora belopp årligen återbetalas till Kulturrådet under november och december. Under 2015 återbetalades över 9 miljoner kronor. Skolhuvudmännens skäl till återbetalningar är rimliga, motiverade och beror främst på faktorer som inte kunnat förutses. Det handlar exempelvis om att planerade aktiviteter inte kunnat genomföras på grund av sjukdom eller att personal- eller organisationsförändringar inneburit att ambitionsnivån för Skapande skola-arbetet fått sänkas. Dessutom är det svårt för skolhuvudmän att beräkna exakta kostnader. I förekommande fall där skolhuvudmannen flera år i rad betalat tillbaka stora summor beaktas detta vid kommande bidragsfördelningar. Eftersom återbetalningarna sker sent på året är det inte möjligt att på ett tillfredsställande och kvalitetssäkert sätt förstärka bidragsgivningen med återbetalade medel innan årets slut. Om dessa pengar kunde fördelas som bidrag efterföljande år skulle de utgöra en viktig förstärkning för kulturinsatser i skolan. Särskilt stor nytta skulle en sådan förstärkning utgöra för skolhuvudmän vars behov av medel för kultur i skolan ökat på ett oförutsett sätt sedan ordinarie fördelning. Exempelvis har det stora antalet nyanlända flyktingar under 2015 medfört att många skolhuvudmän haft svårt att uppskatta antalet elever för det kommande läsåret. Om Kulturrådet haft anslagssparande på Skapande skola hade de återbetalade medlen från året innan kunnat fördelas till dessa skolhuvudmän. För att kunna utnyttja bidraget till fullo och samtidigt ge bättre förutsättningar för kultur i skolan, till exempel vid oförutsedda situationer, anhåller Kulturrådet om ett anslagssparande om 3 procent på anslag 1:3 Skapande skola. Samarbete mellan kultur- och utbildningspolitiken Kulturrådet bedömer att Skapande skola-stödet sedan införandet i ökande grad används i ett bredare skolutvecklande syfte och för att uppnå mål i läroplanen även om huvudsyftet fortfarande är att bidra till att eleverna får ta del av professionell kultur och utveckla sina skapande förmågor. Kulturrådet ser positivt på att Skapande skola 23