Kulturrådets budgetunderlag 2017–2019 1
delse inom andra samhällsområden. Som ett led i d
etta har Kulturrådet de senaste åren haft relativt omfattande samverkan med myndigheter som SIDA och Tillväxtverket. Inom flera verksamhetsområden finns också ett fortsatt behov av att utveckla samverkan med utbildningsområdet. Förutsättningarna för att verka för kulturens betydelse ser olika ut inom olika politikområden. Inom vissa politikområden finns myndigheter som insett kulturens betydelse inom sitt verksamhetsområde, och på ett eller annat sätt inkluderat kultur i sitt arbete. Inom andra områden skulle det finnas tydliga vinster om Kulturrådet kunde fördela riktade bidrag. Enligt Kulturrådets regleringsbrev för 2016 ska myndigheten redovisa hur den verkat för att lyfta fram hbtq-perspektivet i bidragsgivning och verksamhet. Kulturrådets bidragsbeslut fattas utifrån bedömning av konstnärlig kvalitet och kulturpolitisk relevans. Det finns flera exempel på projekt som beviljats bidrag där kulturaktörer arbetat med frågor om sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck och haft en hög kvalitet utifrån konstnärliga och kulturpolitiska perspektiv. Eftersom anslagen är hårt ansträngda skulle dock en särskild bidragsform för hbtq-projekt öka möjligheterna att bevilja medel till sådana projekt, och även öppna upp för projekt som inte passar in i Kulturrådets nuvarande bidragsformer, samt för ökad samverkan med aktörer utanför kultursektorn. En sådan bidragsform bör införas under en begränsad period och kan bland annat öka hbtq-personers möjligheter att yttra sig och vara en del av det offentliga samtalet, samt fördjupa Kulturrådets och kultursektorns kunskap om och arbete med hbtq-personers villkor och berättelser. Ett särskilt bidrag skulle bryta ny mark när det gäller bidragsgivning till konsten och kulturen som demokratifrämjare och som motverkande kraft mot diskriminering och homo-, bi- och transfobi. En bidragsform som riktar sig till kulturaktörer och har som syfte att främja lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck bör i första hand betraktas som en demokratisatsning och således finansieras inom utgiftsområde 13 Jämställdhet och nyanlända invandrares etablering. Återrapporteringskrav och verksamhetsutveckling Kulturrådet ser fortsatt behov av utveckling och förstärkning av uppföljning inte minst för att ge underlag till väl underbyggd bidragsfördelning, liksom för styrning och kontroll. I regleringsbrevet för 2016 ökar regeringen återrapporteringskraven för Kulturrådet. För att Kulturrådet ska kunna möta dessa krav behöver IT-system och uppföljning utvecklas, vilket i sig är kostnadskrävande. 26 Under 2016 avser Kulturrådet också fortsätta att utveckla arbetet med bidragsgivning. Såväl de innehållsliga bedömningarna samt de administrativa processerna kommer att genomlysas. Utgångspunkten är att identifiera vilken information som krävs för att utföra bedömningarna, hur informationen används och värderas, samt hur IT-stödet ska vara beskaffat för att svara mot de innehållsliga behoven. Ökade krav på kvalitetssäkrad uppföljning förutsätter betydande investeringar i ett utvecklat IT-stöd. Arbetet förväntas öka kvaliteten i handläggning och uppföljning. På sikt finns även effektivitetsvinster både för Kulturrådets kansli och för bidragssökande. Utveckling av ansöknings- och redovisningsförfarande samt översyn av variabler medför att den tid som bidragssökande behöver ägna åt ansökningar och redovisningar kan minskas. Särskilda uppdrag Kulturrådet får regelbundet särskilda uppdrag av regeringen. De senaste åren har en del av dem följts av ekonomiska förstärkningar medan andra inte gjort det. Kulturrådet vill betona vikten av att särskilda uppdrag kompenseras med förstärkt anslag. Utan ökade resurser kan genomförande av särskilda uppdrag behöva ske genom att den kontinuerliga verksamheten prioriteras ned. Lokaler Kulturrådets nuvarande hyreskontrakt sträcker sig till och med december 2016. Kulturrådet förhandlar för närvarande med nuvarande hyresvärd.