Kulturrådets budgetunderlag 2017–2019 1
HÅLLBAR BIDRAGSGIVNING TILL PROFESSIONELL KULTUR
Prioriterade behov 2017–2019 – Återställa vissa anslag till 2014 års nivå enligt tabell 1, totalt 4 131 tkr Totalt 4 131 tkr till anslag 1:1, 1:2, 2:2 och 4:4 Regeländringar – Pris- och löneomräkning på anslag 1:2, 2:2, 3:1 och 4:4 – Anslagssparande om 3 procent på anslag 1:2, 1:3, 1:4, 1:6, 2:2, 3:1 och 4:4 Som framförts i tidigare budgetunderlag anser Kulturrådet att det är angeläget att de anslag som myndigheten disponerar kontinuerligt räknas upp för att kompensera för pris- och löneökningar. Det är högst rimligt att konstnärlig verksamhet, precis som verksamhet inom andra samhällsområden, kompenseras för årliga kostnadsökningar. För närvarande omfattas, förutom förvaltningsanslaget, enbart anslag 1:3 Skapande skola, 1:6 Bidrag till regional kulturverksamhet och delar av anslag 1:2 Bidrag till allmän kulturverksamhet, utveckling samt internationellt utbyte och samarbete av den statliga pris- och löneomräkningen. Kulturrådet ser inga skäl till differentiering mellan de anslag som myndigheten disponerar. De fria aktörer som beviljats bidrag inom anslag 2:2 Bidrag till vissa teater-, dans- och musikändamål använder 60–70 procent av pengarna till löner. Därutöver utgör lokalkostnader cirka nio procent av de totala kostnaderna. Med anledning av detta bör anslaget omfattas av den statliga prisoch löneomräkningen. Även anslag 1:2 Bidrag till allmän kulturverksamhet, utveckling samt internationellt kulturutbyte och samarbete, 3:1 Bidrag till litteratur, kulturtidskrifter och läsfrämjande och 4:4 Bidrag till bild- och formområdet bör helt omfattas av pris- och löneomräkning eftersom en stor del av bidragen används till löne- och lokalkostnader. Införandet av pris- och löneomräkning på dessa anslag bör vara en prioriterad fråga i regeringens kommande budgetprocess. Om anslagen inte räknas upp kontinuerligt innebär det att Kulturrådets bidrag långsamt urholkas på grund av årliga kostnadsökningar. Följden för kulturlivet är att den verksamhet som anslagen kan finansiera successivt minskar. Eftersom möjligheterna till ökad finansiering från alternativa finansieringskällor är begränsade innebär det att allt mindre verksamhet kan bedrivas inom kulturlivet. En följd av detta blir ett minskat utbud av konst av hög kvali6 tet. Ett annat scenario är att en lika hög grad av verksamhet kan bedrivas på kort sikt genom att kostnader minskas genom försämrade villkor för professionella kulturutövare. Inom exempelvis scenkonstområdet finns tendenser till att begränsade ekonomiska medel hanteras genom att personal ges kortare anställningar eller måste arbeta utan ersättning. Att kulturutövare inte ges rimlig ersättning för sitt arbete kan medföra att det inom många samhällsgrupper inte finns ekonomisk möjlighet för personer att ägna sig åt konstnärlig verksamhet på professionell nivå. Det är ett demokratiskt problem och får även negativa konsekvenser för utbudet av konst och kultur av hög kvalitet. I statsbudgeten för 2016 görs nya satsningar inom kulturpolitiken samtidigt som besparingar görs på flera av de anslag som Kulturrådet disponerar. Dessa besparingar kan tyckas små, men för anslag som redan är hårt ansträngda får även besparingar under en miljon kronor negativa följder. Att flera av anslagen saknar årlig prisoch löneomräkning gör också att besparingarna slår extra hårt. Särskilt gäller det anslag 1:2 och 2:2 som nämnts ovan. Att nya ändamål läggs till ett anslag utan att medel tillförs innebär också i praktiken en besparing på anslagets övriga ändamål. Särskilt gäller det i de fall då en summa öronmärks för ett nytt ändamål. Regeringens prioriteringar i budgeten har till stor del inriktats på att tillgängliggöra kulturen, amatörkultur och invånarnas egna skapande. Det är olyckligt att dessa satsningar finansieras genom besparingar och utebliven uppräkning för den professionella kulturen. Inom de anslag och anslagsposter där regeringen gjort besparingar fördelas bidrag till många aktörer med stor betydelse för såväl konstens tillgänglighet som för dess utveckling. Kulturrådet anhåller om att anslag 1:1 Kulturrådet, 1:2 ap. 1 Bidrag till allmän kulturverksamhet, internationell verksamhet och nationella minoriteters språk och kultur, anslag 2:2 Bidrag till vissa teater-, dans- och musikändamål och anslag 4:4 Bidrag till bild- och formområdet återställs till 2014 års nivå. Totalt innebär det att 4 131 tusen kronor tillförs anslagen, de summor som bör återföras till respektive anslag visas i tabell 1 nedan. TABELL 1. ÅTERSTÄLLNING AV ANSLAG Anslag 1:1 1:2 ap.1 2:2 4:4 Äskande återställning (tkr) 2961 428 647 95