STT 1
Onsdag 2 oktober 2019 DEBATT Ta bostadskrisens mä
nskliga konsekvenser på allvar Regeringen har länge pratat om att genomföra en stor skattereform för bostadsmarknaden utan att något hänt. Nu måste Västra Götalands riksdagsledamöter sätta press på regeringen att komma till rätta med de mänskliga konsekvenserna av en dysfunktionell bostadsmarknad, skriver fastighetsmäklarna Tove Pernhult, Marie Ageman, Magnus Dahlsjö och Rikard Nero samt Marcus Svanberg, vd för Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. BOSTAD Andelen unga som bor kvar hos sina föräldrar ökar kraftigt. Barnfamiljer tvingas bo kvar i för små lägenheter eftersom de inte har råd med kontantinsatsen som krävs för ett större boende. Äldre med utflyttade barn fastnar i för stora bostäder på grund flyttskatten i kombination med höga månadskostnader för nybyggda bostäder och bankernas obenägenhet att låna pengar till de som närmar sig pensionen. I vår nya rapport ”Hem, bitterljuva hem” synliggörs de mänskliga konsekvenserna av en dysfunktionella bostadsmarknad tydligt. De samlade effekterna av flyttskatt, bolånetak, skuldkvotstak, amorteringskrav och en havererad hyresrättsmarknad gör bostadskrisen akut. Bostadsminister Per Bolund (MP) nämner ofta planer på att genomföra en stor skattereform för bostadsmarknaden, men inget händer. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling uppmanar därför Västra Götalands riksdagsledamöter att sätta press på regeringen att genomföra följande åtgärder för att skapa en mer rättvis och bättre fungerande bostadsmarknad: 1. Sänk flyttskatten kraftigt. Med en kraftigt sänkt eller till och med slopad flyttskatt kommer rörligheten på bostadsmarknaden att öka betydligt och frigöra många bostäder som annars inte hade varit tillgängliga. 2. Trappa ned och fasa ut ränteavdragen. En kontrollerad nedtrappning av ränteavdragen, balanserad med justeringar av andra kreditvillkor, ger en avkylande effekt på priserna i framför allt storstäderna. 3. Ompröva det skärpta amorteringskravet. Det skärpta amorteringskravet har slagit hårt mot unga och barnfamiljer, grupper som behöver kunna låna för att komma in på bostadsmarknaden. 4. Sänk trösklarna för unga. Inför ett skattegynnat bosparsystem för unga, så att deras entré på bostadsmarknaden underlättas, och ge möjlighet till statligt garanterade startlån vid ett bostadsköp. De mänskliga konsekvenserna av den dysfunktioDet viktiga är att utveckla trafiken, inte att kontrollera resenärerna! Det fanns en tid när Kollektivtrafiknämndens engagemang låg i att utveckla kollektivtrafiken för medborgarnas bästa, i städerna och på landsbygden. Så är det inte längre. KOLLEKTIVTRAFIK Det är Västtrafik AB som ansvarar för att det körs kollektivtrafik i Västra Götaland. De gör det på uppdrag av Kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland. Vid sitt senaste sammanträde beslutade Kollektivtrafiknämnden om vilka prioriteringar som är allra viktigast för 2020. Den första punkten för inriktningen är nu att sätta ” åtgärder för att säkra och öka intäkter högst”. Fokus är först och främst att engagera sig i regionens ekonomi, att höja biljettpriserna och att jaga fuskåkare. Alla andra partier är överens om den uppfattningen och bara jag som vänsterpartist röstade emot. Det är ett perspektivskifte i synsätt i Kollektivtrafiknämnden. Det senaste året har inte de andra partierna primärt varit intresserade av att utveckla trafiken. Man har inte ens varit nöjd med det ökade antalet resenärer, eftersom man haft fokus på att det är biljettintäkterna som måste öka. Kollektivtrafiknämnden fokuserar inte på att bygga ut kollektivtrafiken för man har haft fullt upp med att diskutera fuskåkare, biljettteknik, kontrollanter och kontrollsystem. Frågor som möjligen hör hemma på Västtrafiks bord, men som som är ett tecken på att Kollektivtrafiknämnden gett upp sin roll. Vi i Vänsterpartiet vill inte heller ha fuskåkare. Vi tycker att man solidariskt ska betala sin biljett. Men det är inte den stora frågan. Det viktiga är att fokusera på utbyggd trafik och undvika biljettprishöjningar. För 2020 är vi det enda parti i regionen som ville höja budgetramen ytterligare för Västtrafik AB. Då skulle vi klara att dels frysa biljettpriserna på 2019 års nivå, dels finansiera ett något högre mål för utbyggnad av trafiken. På lång sikt vill Vänsterpartiet ha en kollektivtrafik som är avgiftsfri för resenärerna; för klimatmålens och stadsträngselns skull och för att alla ska ha möjlighet att åka Det viktiga är att fokusera på utbyggd trafik och undvika biljettprishöjningar. Egon Frid (V) med. På vägen dit visar vi i Kollektivtrafiknämnden att vårt fokus ligger på att utveckla kollektivtrafiken och det är minst sagt anmärkningsvärt att vi är ensamma om det. nella bostadsmarknaden är högst påtagliga. Det handlar om ensamhet, psykisk ohälsa och missade arbetstillfällen, om missade utbildningstillfällen och trångboddhet. Det är starka skäl för Västra Götalands riksdagsledamöter att sätta press på regeringen att äntligen få till en blocköverskridande skattereform. Marcus Svanberg, vd, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Tove Pernhult, fastighetsmäklare, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Kungälv Marie Ageman, fastighetsmäklare, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Borås, Kinna och Ulricehamn Magnus Dahlsjö, fastighetsmäklare, Länsförsäkringar Fastighets förmedling Lerum Rikard Nero, fastighetsmäklare, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling Skövde STT 23 Nu måste Västra Götalands riksdagsledamöter sätta press på regeringen att komma till rätta med de mänskliga konsekvenserna av en dysfunktionell bostadsmarknad, skriver insändarskribenterna. FOTO: LÄNSFÖRSÄKRINGAR FASTIGHETSFÖRMEDLING Egon Frid (v) Ledamot i Kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen Skriv en insändare – DIN RÖST ÄR VIKTIG! Du har möjlighet att skriva under signatur men bifoga alltid namn, adress och telefonnummer. Texten får vara högst 2 500 tecken inklusive mellanslag. Vi förbehåller oss rätten att korta ner eller helt avstå från publicering. Manus returneras ej. Mejla din insändare till: redaktion@markbladet.se