Advokaten 1
dvokatrollen rymmer många olika delar. En av de a
dvokatsysslor som det sällan talas om är rollen som lärare: lärare och principaler för unga biträdande jurister ute på advokatbyråerna förstås, men också föreläsare och lärare till framtidens jurister på de sju juristutbildningarna i Sverige. Hur många advokater som egentligen delar med sig av sina kunskaper vid universitet är svårt att säga. Men de är många – och populära bland studenterna, som uppskattar de praktiska inslagen och historierna från verkligheten. Även utbildningsansvariga verkar i stort vara positiva till att ta in praktiker, och däribland advokater, i undervisningen. Ändå tycks det finnas en spänning kring juristutbildningen, där åtminstone somliga akademiker vill slå vakt om juristutbildningens akademiska status, och kanske därmed tvekar att låta praktiskt verksamma, icke disputerade jurister ta tid och resurser i utbildningen. Advokat Theddo Rother-Schirren arbetar huvudsakligen med ekonomisk familjerätt vid advokatbyrån Rother-Schirren. Sedan nästan 30 år undervisar han också i familjerätt vid Stockholms universitet, där han delar en heltidstjänst som universitetslektor och ett arbetsrum med advokat Johan Schüldt. Anställningen gjorde att Theddo och Johan i många år fick ansöka om dispens från Advokatsamfundet för ett år i taget för att få vara anställda av universitetet. Till sist fick de båda en tillsvidaredispens. ”De orkade väl inte hålla på med det där varje år”, säger Theddo Rother-Schirren om dispensbeslutet. 28 28 MÖTEN STIMULERAR – Det finns många likheter mellan att vara advokat och att vara lärare, det finns mycket kopplingar emellan. Det säger advokat Theddo RotherSchüldt ta över en specialkurs i civilprocess som ännu inte var färdigplanerad, med bara några dagars varsel. – Det var rätt kul, men väldigt arbetsamt alltihop. Så småningom började vi trappa ner lite, och nu är det egentligen bara den ekonomiska familjerätten som vi undervisar i, berättar Theddo RotherSchirren, som planerar att gå i pension vid årsskiftet. Det bästa med läraruppdraget, menar Theddo RotherSchirren, är kontakten med alla intresserade och trevliga studenter. – Det är otroligt stimulerande. De är nyfikna och de uppskattar att få träffa advokater som är ute i verkligheten och kan berätta om egna och andras erfarenheter, säger Theddo, och fortsätter: – Vi kan ju berätta om saker som har hänt och situationer som har uppstått. Som advokat har man en hel resväska full med anekdoter. Det har en pedagogisk poäng. Om man berättar en intressant anekdot så kommer studenterna ihåg det bättre än principer och regler. De är ganska tråkiga. Men anekdoter är spännande. ”Det finns många likheter mellan att vara advokat och att vara lärare, det finns mycket kopplingar emellan.” theddo rother-schirren Schirren, som i närmare 30 år undervisat blivande jurister på juristprogrammet vid Stockholms universitet. Den gemensamma röda tråden i advokatrollen och läraruppdraget är, enligt Theddo RotherSchirren, pedagogiken och förmågan att fånga en publik. – Med privatpersoner som klienter måste man lära sig att lyssna på vad de säger och sedan försöka förklara för dem så att det blir begripligt. Processadvokaten har också en pedagogisk uppgift, både att förklara för klienterna, och att förklara för domstolen varför man har rätt, fastslår Theddo RotherSchirren. Theddo är en av många advokater i landet som förenar juridisk rådgivning och processer med undervisning och ibland också forskning. Som praktiker kan de förutom teoretisk kunskap om lagar och praxis också ge exempel ur verkligheten, exempel som ger kött och nerv till det juridiska skelettet. Theddo RotherSchirren arbetar, som han själv uttrycker det, halvtid som lektor och heltid som advokat. Ursprungligen var familjerätt Theddos ämne, men under åren har det också blivit andra kurser. Vid ett tillfälle fick Theddo RotherSchirren och hans kollega Johan GER GLÄDJE Just roligt och stimulerande är ord som alla de intervjuade advokaterna använder för att beskriva läraruppdraget. En av dem som verkligen tycker om att undervisa och möta studenter är Martina Slorach. Hon föreläser i arbetsrätt på Stockholms och Karlstads universitet, på både dagtid och kvällstid. – Det är ju jätteroligt tycker jag. Det är därför det bara har växt och växt och litegrann tagit över yrkeslivet, säger hon med hörbar entusiasm. Martina Slorachs lärarbana startade med ett inhopp på kvällstid, men tar nu upp en stor del av hennes arbetstid. Hon uppskattar särskilt blandningen av olika studenter. – Jag träffar dels de jätteambitiösa studenterna på juristutbildningen, som är ganska unga. Och dels träffar jag folk på kvällskurserna som är ute i arbetslivet och som tar en kurs på kvällen för att vidareutbilda sig. De har helt andra perspektiv, berättar Martina. Även Carl Svernlöv, advokat på den globala affärsbyrån Baker McKenzie, tycker mycket om att undervisa. Men vägen in till läraruppdraget gick för hans del via doktorandutbildningen. När han påbörjade doktorandstudierna i mitten på 90talet, trodde han nämligen att undervisning var en obligatorisk del av forskarutbildningen. – Så lite tveksam knallade jag upp till professor Lars Pehrson på fakulteten i Stockholm, och sa att ”här är jag, beredd att börja undervisa”. Lars, å sin sida, tyckte väl att det var bra med ytterligare arbetskraft, och de hade behov, så jag fick börja undervisa, berättar Carl. ADVOKATEN NR 4 • 2021