Advokaten 1
» VÄCKER INTRESSE FÖR YRKET Men vad har då advoka
terna att vinna på att lägga tid och energi på undervisning och handledning av studenter? Carl Svernlöv har flera svar, på olika nivåer. – Jag gör det här för att jag tycker att det är väldigt roligt. Jag tycker att det är roligt att undervisa, jag tycker att det är roligt att interagera med studenterna. Men jag kan motivera den tid jag lägger för mina partners och för mitt företag med att det är ett väldigt bra rekryteringsverktyg, säger han och fortsätter: – Många av de kolleger som jag har och har haft under årens gång har varit studenter till mig från början. Oftast uppsatsstudenter, för då lär man känna dem lite bättre och ser vad de går för. Närvaron vid universitetet kan också bidra till ett mer allmänt varumärkesbyggande, både för honom personligen och för Baker McKenzie, påpekar Carl Svernlöv. Även de andra advokaterna pekar på att de får möjlighet att visa för studenterna vad advokatyrket innebär. – Vi förmedlar ju också yrkesrollen, Martina Slorach uppskattar också det nya perspektiv på juridiken som undervisningen medför. – Som advokat är man till största delen med när saker har gått åt skogen och det har uppstått en tvist. Människor går inte till en advokat i onödan. När jag träffar studenterna får jag vara med mer förebyggande och berätta hur de ska undvika att hamna i tvist och vad de ska tänka på innan. Inte bara städa och ordna upp en besvärlig situation, säger hon. ”När jag träffar studenterna får jag vara med mer förebyggande och berätta hur de ska undvika att hamna i tvist och vad de ska tänka på innan. Inte bara städa och ordna upp en besvärlig situation.” martina slorach förklarar vad vi jobbar med och väcker kanske också ett intresse för att bli advokat, säger Martina Slorach. Dessutom innebär undervisningen att de själva tvingas att hålla sig konstant uppdaterade på sina områden. – Studenterna, de frågar ju och frågar, så det gäller att hålla sig ajour. Man får tillfälle att titta på lite mer övergripande strukturer, teorier och principer på ett sätt som man kanske inte alltid har tid med som advokat. Det har jag haft stor glädje av som advokat, säger Theddo RotherSchirrer. BETYGEN STRESSAR Uppgifter om osund betygshets och stress på juristprogrammet har förekommit i många år. Och flera av de föreläsande advokaterna har sett tydliga prov på stressen. Martina Slorach berättar om att studenter som får näst högsta betyg på skriftliga uppgifter brister i gråt av besvikelse, trots att hon intygar att uppsatsen är bra. Hon får också mycket frågor om hur viktiga betygen är, och om det går att få jobb även utan toppbetyg. Sanna Wolk känner igen problemet. Hon anser att advokatbyråerna bär en del av skulden. – Många advokatbyråer har inte moderna rekryteringsrutiner, utan går främst på betyg i kombination med tester som tar fram en viss typ av ”personlig heter”, vilket är väldigt skrämmande egentligen, eftersom så otroligt mycket kompetens försvinner, säger hon. André Andersson märker också att studenterna är stressade. Han tycker att betygshetsen är överdriven, och pekar på att jurister i dag har en god arbetsmarkAKADEMIKERNA Advokater ger undervisningen D Praktikernas kunskap är värdefull i juristutbildningen, men den måste integreras med omsorg och integritet. Det menar kursansvariga vid två av landets juristutbildningar, som båda välkomnar advokater som lärare. FOKUS: ADVOKATERNA OCH AKADEMIN 32 32 en svenska juristtraditionen bjuder att var och en ska bli vid sin läst: advokaten som advokat, rättsvetaren som rättsvetare. Men det förekommer ändå byten mellan karriärerna. Kanske kan gränsöverskridarna också bidra till att öka intresset för att ta in praktiker i undervisningen. Jessica Östberg är en av gränsöverskridarna. Hon arbetade på advokatbyrå i omkring tio år, innan hon bytte spår. 2016 disputerade hon på en avhandling om styrelseledamöters lojalitetsplikt. Och till skillnad från advokat ADVOKATEN NR 4 • 2021