Advokaten 1
Patrik Lindskoug är docent och vicedekan vid juri
diska fakulteten vid Lunds universitet. Han är dessutom föreståndare för Affärsjuridiskt centrum vid Lunds universitet, ACLU. Tidigare var han verksam vid Copenhagen Business School i Köpenhamn. avnämarna efterlyser, berättar Patrik Lindskoug. – Ska vi vara en relevant utbildning så måste vi lyssna på avnämarna. Vissa delar av utbildningen kan behöva betydligt mer praktiska inslag än andra. I den del som jag verkar inom, affärsjuridiken, vill vi gärna ha en återspegling av affärsjuridiken, som vi sedan förstås lägger ett akademiskt filter på. I andra delar kanske det är mindre relevant, säger Patrik Lindskoug, som återkommer till att de praktiker som kommer in i undervisningen också måste kunna tillföra något. – Här handlar det om ett förberett möte mellan akademin och praktiken, så vi ska veta vad de har att bidra med och på vilket sätt vi kan bidra till varandra, vilket förstås är till glädje för båda parterna i långa loppet. Och för studenterna inte minst. FINNS EN SPÄNNING Både Patrik Lindskoug och Jessica Östberg är alltså positiva till att släppa in advokater och andra praktiker i undervisningen – så länge det verkligen tillför något. ADVOKATEN NR 4 • 2021 Men det är inte självklart att alla rättsvetare delar deras bild. Jessica Östberg tycker sig se en spänning inom akademin i just frågan om att låta praktiker undervisa. – Vissa menar att det bara är personer med vetenskaplig kompetens som ska undervisa. Och jag tycker också att det är viktigt att personer med vetenskaplig kompetens undervisar i stor utsträckning. Samtidigt är också inslagen av praktiker bra och värdefulla. För Jessica Östberg är det viktigt att universiteten även fortsättningsvis vågar släppa in praktiker i undervisningen. Hon ser också andra möjliga förbättringar, som skulle kunna stärka utbildningen ytterligare. – Det är viktigt att man inte släpper den praktiska delen, användningen av den juridiska metoden och tillämpningen av rätten. Och att vi har lärare som kan inspirera studenterna till studier för att lära sig yrket, inte bara plugga inför tentan. Möjligen skulle vi behöva försöka utvidga antalet skriftliga uppgifter också, men det är ju ytterst en fråga om resurser, säger hon. ¶ Samverkan nödvändig i dagens samhälle – vänd! » 35 35 FOTO: ISTOCK