Advokaten 1
AKTUELLT PRESENTATION Peter Danowsky har varit ve
rksam på advokatbyrå sedan 1976. 2017 fick han Advokatsamfundets pris för framstående insatser inom advokatyrket. Hans huvudsakliga verksamhetsinriktning är tvistelösning, som ombud och skiljeman. Det råder ett utpräglat vi och dom-samhälle i Jens Lapidus roman. Så länge brottsligheten stannar i särområdet kan den tolereras. Lapidus särområden är autonoma, utanför rättsväsendets inflytande. mer strukturer och belöningssystem för planerad och genomförd brottslighet. I domstolarna ska, mot tiganden och förnekanden, prövas om bevisningen räcker för fällande domar. En intressant bevisfråga rör hur den tillgång till krypterade meddelanden som det svenska rättsväsendet fått genom franska myndigheters åtgärder ska hanteras. Som det förefaller är det svenska rättssystemet – sannolikt även allmänheten – tacksamt för den möjlighet att nå in i gängkriminalitetens slutna värld som tillgången till avkrypterade meddelanden ger. lyssnar man på polisen så är kameraövervakning, hemlig dataavläsning, Xray i olika miljöer viktigt för framgång i polisarbetet. Utökad teknik för övervakning är något som det satsas hårt på. Och då förstås särskilt i de miljöer som i Lapidus dystopi skulle utvecklas till särområden. I samma riktning är utvecktendenser till det samhälle som Lapidus använder för sin actionberättelse? Den allmänna uppfattningen om vad som är politiskt viktigt handlar för tillfället mycket om brottsbekämpning. Skola, vård och omsorg – till och med klimatet – får lägre prioritet än att få bukt med gängkriminaliteten. Det är mycket tal om dödsskjutningarna. Följer man Jens Lapidus in i Paradis City kommer detta att slå över i en slags ADVOKATEN NR 4 • 2021 uppgivenhet, där de livsstilskriminellas samhälle får finnas, förutsatt att det är separerat från andras, de vanliga människornas. Polisen och övriga delar av rättsväsendet kommer att avstå från att gripa in när våldet hålls i den egna kriminella kretsen. Ser vi några sådana tendenser? just nu pågår flera stora mål i tingsrätter runt om i landet där, som det förefaller, inblickar ges i välorganiserade gäng. Det framkomlingen med ökad myndighetssamverkan för att komma till rätta med den brottslighet som utvecklats i en del områden. Projekt med orsaksanalys och lokala brottsförebyggande åtgärder talar också starkt emot att vissa områden skulle ges upp och lämnas i sticket. Det verkar ju snarare vara precis tvärtom. Det är naturligt att politiker och allmänhet gläds åt att brottslighet bekämpas och överser med att instrumenten utgår från integritetskränkningar. Den tendens vi ser är alltså en stat som stärker sin kontroll över alla, snarare än att vissa områden särbehandlas genom undantas från kraven på laglydnad. i flera av de klassiska dystopierna är perspektivet den starka statens och övervakningssamhällets, inte en stat som givit upp i kampen mot brottsligheten. Tänk till exempel på Huxleys Du sköna nya värld, Boyes Kallocain, Orwells 1984, Atwoods Tjänarinnans berättelse, Harris Den andra sömnen. Listan kan göras lång. Lapidus perspektiv har använts tidigare, men inte lika ofta som det motsatta. Ett exempel är John Carpenters film Flykten från Manhattan (även kallad Flykten från New York) från 1981, där på samma sätt som hos Lapidus ett område (ön Manhattan) blivit som ett laglöst fängelse. Måhända har Lapidus inspirerats av den filmen. Att dystopier som tar sig denna riktning inte är så förekommande, beror nog på att det är svårare att få publikens acceptans för en skildring med en samhällsutveckling åt det hållet, än en skildring där staten övervakar alla. de tecken som jag ser i tiden stöder snarare utvecklingen mot en alltmer kontrollerande och övervakande stat, där rättssystemet sanktionerar betydande integritetskränkningar, som kan drabba var och en. Skälet är att de anses nödvändiga för att värja samhället mot brottslighetens hot. Den uppgivenhet som ligger i detta känns mer närliggande och hotfull än den uppdelning i ett laglöst, respektive ett rättsordnat samhälle, som Jens Lapidus valt som premiss i sin spänningsroman. Peter Danowsky 59 FOTO: THRON ULLBERG