KIA STORY 1
I HUVUDET PÅ MATS ALAKÜLA PROFESSOR VID LUNDS UNI
VERSITET MED ELVÄGAR SOM FORSKNINGSOMRÅDE ” Om alla ska köra elbil måste laddningen ske i farten” Vi står nu inför elbilens verkliga genombrott. Men frågan är var alla ska få plats att laddas. Lösningen kan bli att strömmen hämtas direkt från vägen. MATS ALAKÜLA ÄR professor vid Industriell elektroteknik och automation vid Lunds universitet. Under de senaste tio åren har han följt och deltagit i utvecklingen av elvägar i Sverige. Hans åsikt är att det ekonomiskt och miljömässigt bästa sättet att lösa laddningen av elbilar i framtiden är att göra det direkt i vägen, antingen trådlöst eller via skenor. Han illustrerar med ett räkneexempel: – Om alla bilar som i dag rullar på de svenska vägarna skulle vara elbilar skulle det behövas omkring 50 000 stationer för snabbladdning. Ska laddningen ske på de cirka tusen bensinmackar som finns i dag skulle det innebära att varje mack var utrustad med 50 laddstationer. Det är svårt att se hur det skulle gå till i praktiken. Han anser att elvägar inte bara 12 hanterar de praktiska problemen kring laddningen. De har många fler fördelar. – Om vägarna i den triangel som finns mellan Sveriges tre största städer vore elektrifierade blir det möjligt att halvera storleken på batterierna. Och då kan man göra elbilar betydligt billigare än i dag. Det i sin tur skulle sätta ytterligare fart på omställningen till en mer miljövänlig transportsektor. – Med mindre batterier minskar även behovet av de ovanliga och dyra metaller som i dag används och som begränsar utvecklingen. Även rent samhällsekonomiskt skulle vinsterna bli stora, menar Mats Alaküla, förutsatt att både tunga fordon och personbilar kan laddas med samma tekniska lösning. – Visst, säger han, det kommer självklart att kosta en del att bygga upp elvägsnät, men den lägre kostnaden för batterier skapar utrymme för sådana investeringar. När jag och mina kollegor tittar på de samhällsekonomiska effekterna ser vi att det är lönsamt att flytta kostnader från batteriet till vägen. – Vi bygger och kör just nu flera teststräckor på allmän väg där vi provar olika tekniska lösningar, och behöver mer kunskap om vilka som är de mest robusta. Dessutom måste vi se till att vi får ett standardiserat system i hela Europa. Även om han tycker politikerna ska vänta något med beslut om storskalig utbyggnad tills de olika teknikerna är utvärderade tror han att arbetet med elvägar kan komma igång ganska snart. – Jag tror att vi är klara att sätta igång om fem år och att vi har elvägar klara mellan de stora städerna omkring 2030. KIA STORY 2 2019 MARTIN LINDEBORG