KIA STORY 1
Måhända minst, men snabbast på plats när larmet g
år. LARMET GÅR 90 sekunder efter det att brandlarmet gått i Söderköping rycker bilen ut. Men det är ingen stor brandbil. Det är stationens Kia Niro Plug-In Hybrid som är först ut. TEXT OCH FOTO: PER WESTERGÅRD P å brandstationen i Söderköping finns ingen personal på plats. Kommer det ett larm plingar det i stället till i fickan hos de av ortens deltidsbrandmän som har jour. Oavsett om de är hemma, på sitt ordinarie jobb eller med ungarna på fotbollsträning har de fem minuter på sig för att ta sig till stationen, hoppa in i en brandbil och ge sig iväg. Men fem minuter är en ocean av tid inom räddningstjänsten. För varje sekund som går ökar risken att något illa ska övergå till något förfärligt. Därför använder räddningstjänsten i Söderköping sedan en tid ett koncept som bygger på att en deltidsbrandman rycker ut inom 90 sekunder. Till sin tjänst har personen en Kia Niro Plug-In Hybrid. Rödmålad och försedd med varnande fluoresceranKIA STORY 2 2019 de gula dekaler och blåljus. – Genom att Kia Niro är liten och snabb kommer den fram till olycksplatsen långt innan de tunga brandbilarna, säger Johan Lind som är brandman på deltid och tekniker inom Räddningstjänsten på heltid. DEN PERSON SOM först rycker ut har betäckningen FIP, som står för första insatsperson. Uppgiften är att ta sig till olycksplatsen för att i första hand skaffa sig en överblick, förutse risker och bestämma vad den större styrka som är på väg ska göra när de kommer fram. Att arbeta på en deltidsbrandstation är inte annorlunda jämfört med att jobba på en station med enbart heltidsanställda. Uppdraget är alltid att 31