KIA STORY 1
Rikard Tufvander från TB BIL i Norrköping får en
demonstration av Johan Lind av hur Niro anpassats för att passa räddningstjänstens krav. i första hand rädda liv, och egendom i andra hand. Det är heller ingen skillnad på vilka larm de åker på. En brandman måste vara redo för allt, från bränder i papperskorgar till hjärtstopp, bilolyckor och omfattande bränder. Det som gör deltidsbrandmännens arbetssituation annorlunda är att de har ett helt annat heltidsjobb vid sidan om. Även när det gäller utrustning är en deltidsbrandstation och en vanlig brandstation i stort sett lika. Samma stora brandbilar och samma verktyg för att kunna hantera alla möjliga situationer. Det som skiljer just den här deltidsbrandstationen från andra är just deras Kia Niro Plug-In Hybrid. – Söderköping är först ut i landet med att använda en Plug-In-Hybrid i aktiv räddningstjänst. RÄDDNINGSTJÄNSTEN Östra Götaland har en uttalad miljöpolicy och då blev det naturligt att söka efter bilar som är mer miljövänliga. – Valet föll på en Kia Niro Plug-In Hybrid. Mycket beroende på att vi har goda erfarenheter av modellen när den används som transportbil här på stationen. Det var inte helt enkelt för Johan Lind, som är tekniskt ansvarig för projektet, att övertyga kollegorna om att en laddhybrid var ett vettigt val. Faktum är att flera av dem var klart skeptiska. Men nu efter ett år är tonen en annan. I grunden är den Niro Plug-In Hybrid som 32 Räddningstjänstens Kia Niro Plug-In Hybrid rycker ut. används i Söderköping en helt vanlig personbil. Johan Lind har bytt ut12-voltsbatteriet mot ett batteri med högre kapacitet som klarar att driva såväl datorer och kommunikationsutrustning som blåljus. Bagageutrymmet har försetts med flera brandsläckare och en hurts för alla verktyg. Trots att bilen i snitt åker på ett larm per dag och många gånger blivit stående med blåljusen på i timmar har den rullat på el under 90 procent av tiden det första året. Inte någon gång har elförsörjningen fallerat. – En positiv effekt med att bilen har ett stort batteripaket bak och en motor fram är att den får bra balans och med det goda vägegenskaper, inte minst på vinterväg. Därför är avsaknaden av fyrhjulsdrift inget problem. JOHAN LIND KONSTATERAR att bilen accelererar bra även vid höga farter och kan komma upp i hastigheter kring 125 kilometer i timmen utan att bensinmotorn går igång. För en teknikperson som KIA STORY 2 2019