KIA STORY 1
5 FRÅGOR OM UTSLÄPPSMÄTNING – Mätningarna görs i
städer som har stora problem med dålig luft, säger projektledare Åke Sjödin. Nu ska bilarnas verkliga kväveoxidutsläpp mätas Laboratorietesterna av bilutsläpp har visat sig vara otillräckliga. EU startar därför ett projekt för att mäta utsläpp i verklig trafik. Åke Sjödin på IVL Svenska Miljöinstitutet leder projektet. Text: Per Westergård Varför mäta utsläpp från bilar som rullar i trafiken? – För att få kläm på hur stora de verkliga utsläppen av kväveoxider är. Laboratoriemätningarna som används inom EU i dag är otillräckliga. 1 Varför är höga utsläpp av kväveoxid ett problem? – Utsläpp av kväveoxid påverkar både hälsa och miljö negativt. Äldre och personer med astma kan 2 få stora problem om halterna är höga. Övergödning, ökad försurning och bildandet av marknära ozon är de största bekymren miljömässigt. Vems fel är det att skillnaden är så stor mellan labbmätningar och de verkliga utsläppen? – EU och biltillverkarna är nog lika skyldiga. Lagstiftningen är för lam och testmetoderna för dåliga. 3 Biltillverkarna har visserligen gjort vad de kunnat för att anpassa sig till gällande villkor, men har under lång tid lobbat för att 46 utsläppskraven inte ska bli för tuffa. Och vi vet nu att flera av dem fuskat med resultaten. Att utsläppen är högre i verkligheten än på pappret har vi forskare känt till länge, men tack vare ”dieselgate” blev det uppenbart för alla. Hur ska mätningarna genomföras? – Vi kommer att genomföra mätningar i Milano, Prag och Krakow – städer som har stora problem med då4 lig luft. Vi kommer att stå vid vägkanten och mäta genomsnittliga utsläpp från ett stort antal bilar, men också köra efter fordon och mäta vad som kommer ut ur avgasröret på just dem. Vilka står bakom projektet? – Det här är ett EU-projekt med 16 olika partner i Europa. Vi samarbetar även med ett liknande projekt i 5 Kina. EU-kommissionen har varit mycket tydliga med att de vill ha våra resultat så snart som möjligt. Förhoppningsvis kommer vi att vara klara i mitten av 2022. KIA STORY 2 2019 ANNA EDLUND