Nöjesnytt Växjö 1
Nöjesnytt Växjö Sida 2
Nöjesnytt Växjö Sida 3
Nöjesnytt Växjö Sida 4
Nöjesnytt Växjö Sida 5
Nöjesnytt Växjö Mingel
Nöjesnytt Växjö Sida 7
Nöjesnytt Växjö Sida 8
Nöjesnytt Växjö Sida 9
Nöjesnytt Växjö Sida 10
Nöjesnytt Växjö Sida 11
Nöjesnytt Växjö Sida 12
Nöjesnytt Växjö Sida 13
Nöjesnytt Växjö Sida 14
Nöjesnytt Växjö Sida 15
Nöjesnytt Växjö Sida 16
Nöjesnytt Växjö Sida 17
Nöjesnytt Växjö Sida 18
Nöjesnytt Växjö Sida 19
Nöjesnytt Växjö Sida 20
Nöjesnytt Växjö Sida 21
Nöjesnytt Växjö Mode/Trend
Nöjesnytt Växjö Sida 23
Nöjesnytt Växjö Sida 24
Nöjesnytt Växjö Sida 25
Nöjesnytt Växjö Sida 26
Nöjesnytt Växjö Sida 27
Nöjesnytt Växjö Sida 28
Nöjesnytt Växjö Sida 29
Nöjesnytt Växjö Sida 30
Nöjesnytt Växjö Sida 31
Nöjesnytt Växjö Sida 32
Nöjesnytt Växjö Sida 33
Nöjesnytt Växjö Sida 34
Nöjesnytt Växjö Sida 35
Nöjesnytt Växjö Sida 36
Nöjesnytt Växjö Sida 37
Nöjesnytt Växjö Sida 38
Nöjesnytt Växjö Sida 39
Nöjesnytt Växjö Sida 40
Nöjesnytt Växjö Sida 41
Nöjesnytt Växjö Sida 42
Nöjesnytt Växjö Sida 43
Nöjesnytt Växjö Sida 44
Nöjesnytt Växjö Sida 45
Nöjesnytt Växjö Sida 46
Nöjesnytt Växjö Sida 47
Nöjesnytt Växjö Sida 48
Nöjesnytt Växjö Sida 49
Nöjesnytt Växjö Sida 50
Nöjesnytt Växjö Sida 51
Nöjesnytt Växjö Sida 52
Nöjesnytt Växjö Sida 53
Nöjesnytt Växjö Sida 54
Nöjesnytt Växjö Sida 55
Nöjesnytt Växjö Sida 56
Nöjesnytt Växjö Sida 57
Nöjesnytt Växjö Sida 58
Nöjesnytt Växjö Sida 59
Nöjesnytt Växjö Teknik
Nöjesnytt Växjö Sida 61
Nöjesnytt Växjö Sida 62
Nöjesnytt Växjö Sida 63
Nöjesnytt Växjö Sida 64
Nöjesnytt Växjö Sida 65
Nöjesnytt Växjö Sida 66
Nöjesnytt Växjö Sida 67
Nöjesnytt Växjö Sida 68
Nöjesnytt Växjö Sida 69
Nöjesnytt Växjö Sida 70
Nöjesnytt Växjö Sida 71
Nöjesnytt Växjö Sida 72
Nöjesnytt Växjö Sida 73
Nöjesnytt Växjö Sida 74
Nöjesnytt Växjö Sida 75
Nöjesnytt Växjö Sida 76
Nöjesnytt Växjö Sida 77
Nöjesnytt Växjö Sida 78
Nöjesnytt Växjö Sida 79
Nöjesnytt Växjö Sida 80
Nöjesnytt Växjö Sida 81
Nöjesnytt Växjö Spel
Nöjesnytt Växjö Sida 83
Nöjesnytt Växjö Musik SIONERMUSIKRECENSIONERRECENS
IONERRECENSIONREC MY CHEMICAL ROMANCE "Danger days: The true lives of the fabulous killjoys" (Warner/WMS) På nätet: www.mychemicalromance.com n n n "Na na na (na na na na na na na na na)". Jo, den heter så, förstasingeln. Med parentes och allt. Och egentligen säger den titeln allt om My Chemical Romance: de gör musik för de som aldrig vill växa upp. Deras musik är helt enkelt femton år, på gott och ont. "Danger days" är yxig, rak och enkel, och dessutom långt poppigare än tidigare. "Planetary (Go)" är ett bevis på det – en riktig popdänga. Albumet är kort sagt konsekvent och klart godkänt. SARA HALDERT ROBYN "Bodytalk Pt. 3" (Konichiwa Records/EMI) På nätet: www.robyn.com n n n Genialiskt. Åtminstone som marknadsföring betraktat. Det här är den tredje recensionen av vad artisten i fråga beskriver som ett album. Med ep:n "Bodytalk Pt. 3" avslutar Robyn sin trilogi. Samtidigt släpper hon samlingen – eller vad man nu ska kalla det – "Bodytalk". Det är snurrigt och om Robyn har haft för avsikt att skapa ett helgjutet album framstår pr-kuppen som inte helt skitsmart. Hon kröner sviten med en halv platta och det känns som om luften går ur det grandiosa projektet i samma stund som det avslutas. Det ska dock sägas att "Bodytalk Pt. 3" innehåller några av de starkaste spåren i serien. "Call your girlfriend" är kaxig, smäktande och smittsamt dansant. "Get myself together" levererar det svenska popårets bästa refräng. Hårdrockare bråkade halva 90-talet om vilka låtar som skulle bort från kvadrupelskivan "Use your illusion" för att åstadkomma en superplatta. Den konflikten slipper Robyns fans. Helt klart har hon låtar nog till ett av årets bästa album, men inte två och knappast tre. De nya skivorna har tagit fem år att värka fram. Med tanke på hur snyggt Robyn inledde trilogin hade jag gärna väntat lite till för att slippa se henne sjabbla bort den på mållinjen. CARL CATO O HARDCORE SUPERSTAR "Split your lip" (Gain Productions/Sony) På nätet: www.hardcoresuperstar.com n n Hardcore Superstar är veteraner och nya plattan är inspelad på fem dagar. Så gör rockers när de vill låta "äkta". Greppet är slitet, men i det här fallet ganska lyckat. Den här ligan har knappast revolutionerat rockmusiken. Däremot har de vuxit till ett av landets mest pålitligt självantändliga liveband. De som behöver inspiration kan fortsätta leta. Men trogna fans kommer däremot knappast bli besvikna. Jocke Berg och kompani har tagit med sig energin från sina konserter in i studion. "Split your lip" är laddad med elva livs levande brandbomber. CARL CATO TOMMY KÖRBERG "Songs for drinkers and other thinkers" (Universal) På nätet: www.tommykorberg.se n Det är svårt att förstå exakt vad som motiverar Tommy Körberg att släppa en temaplatta där han sjunger andras låtar om alkohol. För det blir inte bra. Det känns krystat, på gränsen till patetiskt och faktiskt, trots att jag föreställer mig att förhoppningen var den motsatta, väldigt opersonligt. Körberg kan sjunga, det visar han på den inte helt oävna versionen av Alan Jacksons klassiska countrylåt "Designated drinker". Värre är det med det engelska uttalet, något som lyssnaren blir varse om på bedrövliga "Alcohol". NIKLAS KJELLBERG NICKI MINAJ "Pink friday" (Universal) På nätet: www.myspace.com/nickiminaj n n n n Ja, det är ålderdomligt att dela upp och prata om manliga och kvinnliga rappare. Med det sagt måste man ändå konstatera att mainstream-hiphopen, genom tiderna inte lyft fram så värst många kvinnliga rappare. Att det finns ett sug står ganska klart, för det har snackats om en viss 25-årig Queenstjej långt innan debutalbumet ens var typ påbörjat. Och eftersom Minaj är kvinna har hon främst, så klart, jämförts med en annan kvinnlig rappare – Lil Kim. Den liknelsen känns rätt fattig och ytlig. För visst är de ganska lika attitydsmässigt och till viss del även utseendemässigt. Men där Lil Kim är en ganska monoton rappare, har Minaj ett mycket bredare register. Det visar hon på "Pink friday". På "Romans revenge" rappar hon på ett stenhårt och nästan panikslaget sätt, på "Right thru me" sjunger hon lent och darrande känslosamt. Nicki Minaj passar inte in i någon mall, hon är hiphop men vill lika mycket vara en poptjej. Hon klär ut sig till Barbie, men med en galnings stirrande blick. "Pink friday" är inte en rakt igenom toppskiva, men Nicki Minaj är det. Och hon kommer uträtta stordåd framöver. Lyssna gärna även på hennes bidrag på Kanye Wests "Monster" om ni inte tror mig. CARINA JÖNSSON KANYE WEST "My beautiful dark twisted fantasy" (Def Jam/Universal) På nätet: www.kanyewest.com n n n n n Kanye West har ett ego som får klinisk megalomani att rodna likt en oskuld. Och ett större libido. Han lanserar sitt nya album, inte med en video, utan en film. I den halvtimmeslånga "Runaway" inleder han ett sexuellt förhållande med mytens Fågel Fenix, positionerar sig i förhållande till papier-maché-dockan Michael Jackson och förklarar antikens kulturarv som en restprodukt av sitt kärleksliv. "Är hiphop bara en eufemism för en ny religion", undrar Kanye halvvägs genom skivans andra spår. Frågan är retorisk och det råder ingen tvekan om vem han ser som det nya årtusendets frälsare. Samtidigt bör man påminna sig om att en eufemism är en förskönande omskrivning av något KESHA "Animal + Cannibal" (RCA/Sony Music) På nätet: www.keshasparty.com n n n Kesha gör en Lady Gaga och återutger sin debutskiva från i vintras med en platta med nyskrivet material. Trist, för debuten var riktigt usel förutom hitten "Tik tok". Som om skivbolaget bara slängt ihop en platta med "Tik tok"-pastischer. Men nu är det bättre. Hon har äntligen fått bra låtar att jobba med. "Cannibal" låter som det perfekta mötet mellan kaxiga Katy Perry och dansvänliga Lady Gaga, även om den trashiga attityden och texterna känns tröttsamma. Men att det staplas hitlåtar på varandra går att inte att ta miste på. Synd bara att debutplattan är med och drar ner betyget. MIKAEL FORSELL anstötligt. Medan recensenter marinerar albumet i toppbetyg är det uppenbart att Kanye West betvivlar sin egen gudomlighet. Mycket av den kraft som omger Kanyes persona har vuxit fram mellan poler som utgörs av ett musikalisk geni och den råa sexism som finns närvarande i såväl hans rap som i de delar av hans privatliv som förvandlats till en massmedial svart komedi. Genom hela skivan ringer ett djupt, mörkt ackord. King Crimsons "21:st century schizoid man" slår an tonen, och över ett riff som lånats av Black Sabbaths utstötta vidunder Iron Man förklarar sig Kanye kunna leva på en diet enbart bestående av kvinnokön och religion. Medan tidigare generationers åldrade rockgudar bokstavligen säljer sina liv till MTV skriver Kanye fram en storslagen berättelse ur askan efter den såpopera som varit hans liv. Skivan är inte episk, den är ett epos. CARL CATO ORUP "Född i november" (Roxy/Nordisk Film) På nätet: www.orup.se n n n Orup fortsätter att åldras med värdighet. Den här gången lyfter han sig ännu en nivå, mycket tack vare att han likt Lena Philipsson tagit in en "egen Orup" –nämligen 80-talsikonen Johan Kinde som skrivit flera av texterna. Detta kombinerat med Orups eleganta poppastischer gör det här till en mycket angenäm lyssning. Han kanske inte är P 3-godkänd längre, men Orup är fortfarande en väldigt vital artist, framförallt när han blickar tillbaka på sitt liv. Som i snygga "Huddinge" och det majestätiska titelspåret. Och jag hoppas att TV4 tar med honom i nästa "Så mycket bättre". MIKAEL FORSELL 84 | nöjesnytt SIONERMUSIKRECENSIONERRECENSIONERRECENSIONREC MY CHEMICAL ROMANCE "Danger days: The true lives of the fabulous killjoys" (Warner/WMS) På nätet: www.mychemicalromance.com n n n "Na na na (na na na na na na na na na)". Jo, den heter så, förstasingeln. Med parentes och allt. Och egentligen säger den titeln allt om My Chemical Romance: de gör musik för de som aldrig vill växa upp. Deras musik är helt enkelt femton år, på gott och ont. "Danger days" är yxig, rak och enkel, och dessutom långt poppigare än tidigare. "Planetary (Go)" är ett bevis på det – en riktig popdänga. Albumet är kort sagt konsekvent och klart godkänt. SARA HALDERT ROBYN "Bodytalk Pt. 3" (Konichiwa Records/EMI) På nätet: www.robyn.com n n n Genialiskt. Åtminstone som marknadsföring betraktat. Det här är den tredje recensionen av vad artisten i fråga beskriver som ett album. Med ep:n "Bodytalk Pt. 3" avslutar Robyn sin trilogi. Samtidigt släpper hon samlingen – eller vad man nu ska kalla det – "Bodytalk". Det är snurrigt och om Robyn har haft för avsikt att skapa ett helgjutet album framstår pr-kuppen som inte helt skitsmart. Hon kröner sviten med en halv platta och det känns som om luften går ur det grandiosa projektet i samma stund som det avslutas. Det ska dock sägas att "Bodytalk Pt. 3" innehåller några av de starkaste spåren i serien. "Call your girlfriend" är kaxig, smäktande och smittsamt dansant. "Get myself together" levererar det svenska popårets bästa refräng. Hårdrockare bråkade halva 90-talet om vilka låtar som skulle bort från kvadrupelskivan "Use your illusion" för att åstadkomma en superplatta. Den konflikten slipper Robyns fans. Helt klart har hon låtar nog till ett av årets bästa album, men inte två och knappast tre. De nya skivorna har tagit fem år att värka fram. Med tanke på hur snyggt Robyn inledde trilogin hade jag gärna väntat lite till för att slippa se henne sjabbla bort den på mållinjen. CARL CATO O HARDCORE SUPERSTAR "Split your lip" (Gain Productions/Sony) På nätet: www.hardcoresuperstar.com n n Hardcore Superstar är veteraner och nya plattan är inspelad på fem dagar. Så gör rockers när de vill låta "äkta". Greppet är slitet, men i det här fallet ganska lyckat. Den här ligan har knappast revolutionerat rockmusiken. Däremot har de vuxit till ett av landets mest pålitligt självantändliga liveband. De som behöver inspiration kan fortsätta leta. Men trogna fans kommer däremot knappast bli besvikna. Jocke Berg och kompani har tagit med sig energin från sina konserter in i studion. "Split your lip" är laddad med elva livs levande brandbomber. CARL CATO TOMMY KÖRBERG "Songs for drinkers and other thinkers" (Universal) På nätet: www.tommykorberg.se n Det är svårt att förstå exakt vad som motiverar Tommy Körberg att släppa en temaplatta där han sjunger andras låtar om alkohol. För det blir inte bra. Det känns krystat, på gränsen till patetiskt och faktiskt, trots att jag föreställer mig att förhoppningen var den motsatta, väldigt opersonligt. Körberg kan sjunga, det visar han på den inte helt oävna versionen av Alan Jacksons klassiska countrylåt "Designated drinker". Värre är det med det engelska uttalet, något som lyssnaren blir varse om på bedrövliga "Alcohol". NIKLAS KJELLBERG NICKI MINAJ "Pink friday" (Universal) På nätet: www.myspace.com/nickiminaj n n n n Ja, det är ålderdomligt att dela upp och prata om manliga och kvinnliga rappare. Med det sagt måste man ändå konstatera att mainstream-hiphopen, genom tiderna inte lyft fram så värst många kvinnliga rappare. Att det finns ett sug står ganska klart, för det har snackats om en viss 25-årig Queenstjej långt innan debutalbumet ens var typ påbörjat. Och eftersom Minaj är kvinna har hon främst, så klart, jämförts med en annan kvinnlig rappare – Lil Kim. Den liknelsen känns rätt fattig och ytlig. För visst är de ganska lika attitydsmässigt och till viss del även utseendemässigt. Men där Lil Kim är en ganska monoton rappare, har Minaj ett mycket bredare register. Det visar hon på "Pink friday". På "Romans revenge" rappar hon på ett stenhårt och nästan panikslaget sätt, på "Right thru me" sjunger hon lent och darrande känslosamt. Nicki Minaj passar inte in i någon mall, hon är hiphop men vill lika mycket vara en poptjej. Hon klär ut sig till Barbie, men med en galnings stirrande blick. "Pink friday" är inte en rakt igenom toppskiva, men Nicki Minaj är det. Och hon kommer uträtta stordåd framöver. Lyssna gärna även på hennes bidrag på Kanye Wests "Monster" om ni inte tror mig. CARINA JÖNSSON KANYE WEST "My beautiful dark twisted fantasy" (Def Jam/Universal) På nätet: www.kanyewest.com n n n n n Kanye West har ett ego som får klinisk megalomani att rodna likt en oskuld. Och ett större libido. Han lanserar sitt nya album, inte med en video, utan en film. I den halvtimmeslånga "Runaway" inleder han ett sexuellt förhållande med mytens Fågel Fenix, positionerar sig i förhållande till papier-maché-dockan Michael Jackson och förklarar antikens kulturarv som en restprodukt av sitt kärleksliv. "Är hiphop bara en eufemism för en ny religion", undrar Kanye halvvägs genom skivans andra spår. Frågan är retorisk och det råder ingen tvekan om vem han ser som det nya årtusendets frälsare. Samtidigt bör man påminna sig om att en eufemism är en förskönande omskrivning av något KESHA "Animal + Cannibal" (RCA/Sony Music) På nätet: www.keshasparty.com n n n Kesha gör en Lady Gaga och återutger sin debutskiva från i vintras med en platta med nyskrivet material. Trist, för debuten var riktigt usel förutom hitten "Tik tok". Som om skivbolaget bara slängt ihop en platta med "Tik tok"-pastischer. Men nu är det bättre. Hon har äntligen fått bra låtar att jobba med. "Cannibal" låter som det perfekta mötet mellan kaxiga Katy Perry och dansvänliga Lady Gaga, även om den trashiga attityden och texterna känns tröttsamma. Men att det staplas hitlåtar på varandra går att inte att ta miste på. Synd bara att debutplattan är med och drar ner betyget. MIKAEL FORSELL anstötligt. Medan recensenter marinerar albumet i toppbetyg är det uppenbart att Kanye West betvivlar sin egen gudomlighet. Mycket av den kraft som omger Kanyes persona har vuxit fram mellan poler som utgörs av ett musikalisk geni och den råa sexism som finns närvarande i såväl hans rap som i de delar av hans privatliv som förvandlats till en massmedial svart komedi. Genom hela skivan ringer ett djupt, mörkt ackord. King Crimsons "21:st century schizoid man" slår an tonen, och över ett riff som lånats av Black Sabbaths utstötta vidunder Iron Man förklarar sig Kanye kunna leva på en diet enbart bestående av kvinnokön och religion. Medan tidigare generationers åldrade rockgudar bokstavligen säljer sina liv till MTV skriver Kanye fram en storslagen berättelse ur askan efter den såpopera som varit hans liv. Skivan är inte episk, den är ett epos. CARL CATO ORUP "Född i november" (Roxy/Nordisk Film) På nätet: www.orup.se n n n Orup fortsätter att åldras med värdighet. Den här gången lyfter han sig ännu en nivå, mycket tack vare att han likt Lena Philipsson tagit in en "egen Orup" –nämligen 80-talsikonen Johan Kinde som skrivit flera av texterna. Detta kombinerat med Orups eleganta poppastischer gör det här till en mycket angenäm lyssning. Han kanske inte är P 3-godkänd längre, men Orup är fortfarande en väldigt vital artist, framförallt när han blickar tillbaka på sitt liv. Som i snygga "Huddinge" och det majestätiska titelspåret. Och jag hoppas att TV4 tar med honom i nästa "Så mycket bättre". MIKAEL FORSELL 84 | nöjesnytt
Nöjesnytt Växjö Sida 85
Nöjesnytt Växjö Film
Nöjesnytt Växjö Sida 87
Nöjesnytt Växjö Sida 88
Nöjesnytt Växjö Sida 89
Nöjesnytt Växjö Serier
Nöjesnytt Växjö Sida 91
Nöjesnytt Växjö Sida 92
Nöjesnytt Växjö Sida 93
Nöjesnytt Växjö Växjös Bästa 2010
Nöjesnytt Växjö Sida 95
Nöjesnytt Växjö Sida 96