INTERVJU /Henrik Eskilsson förutspåddes när den e
xtrema hypen kring VR rådde för några år sedan. – Vi har redan tydliga och konkreta kunder och projekt, säger Henrik Eskilsson. Tobii Techs roll är att leverera ögonstyrningstekniken i headset och även om eye tracking är en väsentlig del av det hela är framgång för bolaget beroende av samarbeten med andra spelare. Sådana är på plats redan i dag, och utvecklas hela tiden. Så sent som i mars offentliggjordes ett samarbete mellan Tobii Tech och världens ledande chiptillverkare för VRmarknaden, Qualcomm. – Vi har utvecklat en gemensam lös12 finansierar inköpen av utrustning, ofta sjukvården eller stora försäkringsbolag. Det behövs också terapeuter och lärare som kan hantera tekniken och efterfråga den. Nordamerika är den största marknaden för Tobii Dynavox. Europa ligger efter, med undantag för Sverige och Norge. – Å andra sidan innebär det ju att potentialen är mycket stor. NÄR DET GÄLLER Tobii Pro är efterfrågan redan i dag stor och växande, och Henrik Eskilsson anser att företaget är väl positionerat på marknaden. Visst finns det konkurrenter, men med nästan två decennier i ryggen är det ingen som slår Tobii Pro när det gäller kvalitet och räckvidd i den marknaden. Tobii Tech är det tredje affärsområdet och ett område där Tobii gör mycket stora investeringar. Här handlar det mycket om VR och AR, virtual reality och augmented reality, och även pc och smartphones. Efter flera år av FoU och TOBII Nettoomsättning, Mkr Rörelseresultat, totalt Mkr Rörelseres Dynavox, Mkr Rörelseres Pro, Mkr Rörelseres Tech, Mkr Resultat per aktie, kr Källa: Tobii 2017 1 084 –186 79 26 –291 –1,92 2016 1 053 –67 125 15 –207 –0,57 investeringar finns nu kunderna, samarbetena och tekniken på plats, säger Henrik Eskilsson. Det innebär att koncernen som helhet ska ge vinst 2020, och affärsområdet Tobii Tech ska vara lönsamt 2021. Det är nära nu. Vad kan gå fel? Mycket, givetvis, men Henrik Eskilsson utstrålar starkt förtroende för hela bolaget och dess medarbetare, som han inte kan sluta lovorda. De är omkring 1 000 personer nu, och i affärspressen har det ryktats om att Tobii kanske har anställt alltför många. Om nu något skulle gå fel. – Vi står inför ett genombrott och vi måste helt enkelt ha den här kvalificerade personalen för att kunna leverera när efterfrågan kommer, säger han. Att ha för lite folk på plats är också en risk, och den tänker han inte ta. VR har varit på gång länge nu, men inte nått någon kritisk massa i de stora konsumentleden. Henrik Eskilsson själv har ett VRheadset hemma och använder det som underhållning tillsammans med barnen. Man kan göra resor tillsammans (”teleportera sig till Kambodja”) eller gå på rockkonserter fast man står hemma i vardagsrummet. Och så finns hela dataspelsvärlden förstås. Snart är headsetet var mans egendom, spår han, även om den tekniska utvecklingen tar längre tid än vad som ning för VRset med vår eyetrackinglösning och deras chip. Det blir en effektiv säljkanal för oss. Samarbeten inom pc/VR/AR finns också med jättar som Dell, Acer, Microsoft och flera andra kunder och partner som Henrik Eskilsson ännu inte kan namnge. VR ÄR INGET som ligger i framtiden, den är redan här. När Henrik Eskilsson talar om framtiden menar han snarare AR än VR. Här tror han att ännu större marknader finns att exploatera. – Det säljs redan nästan 10 miljoner VRheadsets per år, och motsvarande siffra för ARglasögon ligger kring 100 000, som en jämförelse. Men på sikt blir AR större, säger han. Med ett VRheadset på dig går du in i en annan värld. Med ARglasögon blir du kvar i den fysiska världen, men lägger på en virtuell dimension. På sikt kan du trolla bort alla bildskärmar och ha allt i glasögonen. Mycket användbart i den privata världen, men framför allt i arbetslivet. Hur tar Tobii fram ny teknik? Det mesta utvecklas inom företaget, ofta i samarbeten med kunderna. Tobiis konkurrens består i själva verket ofta av storkundernas egna utvecklingsavdelningar. – Vi måste vara bättre än deras eget folk, och ofta väljer de oss, säger Henrik Eskilsson. n