Chef & Karriär Position
Chef & Karriär Jobba på distans
Chef & Karriär Teknik & prylar
Chef & Karriär Framtidens arbetsplats
Chef & Karriär Chefen i siffror
Chef & Karriär Ledarskap
Chef & Karriär Chef och medlem
Chef & Karriär Peter Gerhardsson
Chef & Karriär Mentorn
Chef & Karriär Fenomen
Chef & Karriär Hörvärt
Chef & Karriär Lagarbete
LAFENOMEN GARBETE Butikschefen och styrelseledamo
ten Agneta Pedersen tycker att alla parter tjänar på att cheferna samarbetar. F ärggranna jackor vajar till i vindpusten från de automatiska dörrarna och några höstlöv smiter in i den varma luften. Här på Svartbäcksgatan i Uppsala har Agneta Pedersen jobbat i tre år. Lindexchef har hon varit betydligt längre. Att vara chef är ensamt. Och visst kan det blåsa kallt kring både arbetsgivaren och de anställda när du ska göra prioriteringar, genomföra förändringar eller hantera läget när det krisar. Då kan det vara skönt att söka stöd hos kollegor som har samma funderingar och frågor. Lite så var det när chefsklubben på modeföretaget Lindex startade, även om initiativet från början kom från företaget. – Klubben startades för att vi ville vara med och diskutera de fackliga frågor som rör cheferna. Ofta pratar man om handelsanställdas lön, arbetsmiljö och roll, men glömmer bort frågor som rör oss. Dessutom kände både vi och företaget att alla tjänar på att samarbeta och kommunicera, säger Agneta ” När man ser vilken skillnad klubben gör önskar man att vi startat tidigare” 34 /CHEF & KARRIÄR NR 4 2019 Pedersen, som varit styrelseledamot i klubben i två år. Även från företagets sida ser man stora fördelar med att samla frågor som rör företaget och de anställda. Tidigare hade Lindex en central facklig klubb för medarbetare som tillhörde Handels kollektivavtal, men butikschefernas röst saknades när det diskuterades förändringar och förbättringar. – Att ha butikscheferna på plats gör att vi kan jobba snabbare och mer rätt redan från början. Har vi frågor kan vi ta det direkt med cheferna och få omedelbar respons. Plus att vi får förståelse för varandras perspektiv som företag och anställd, säger Helena Kamph, som är Lindex Sverigechef. Det finns över 400 Lindexbutiker globalt, i Sverige drygt 200, och för det ovana ögat kan de te sig exakt likadana. De säljer samma typ av varor, har samma logga och inredning. Men öppettiderna kan skilja sig och det sätt man jobbar på kan variera. Det är en fråga som diskuteras mycket av Lindexcheferna runt om i landet. – Vi pratar mycket om vad som ingår i vår roll och vad som inte gör det, var ansvarsområdena börjar och slutar. Hur man ser på arbetstiden, då vi som chefer är operativa och ingår i driften av butiken, men samtidigt har ansvar som kanske ligger utanför öppettiderna. Vilka mandat vi har att driva butiken, helt enkelt, säger Elin Andersson, som är butikschef i Göteborg och styrelseledamot i klubben. Andra hjärtefrågor som dryftas ofta är lön och semester. Lindexklubbens styrelse består av fem medlemmar som har
Chef & Karriär Självhjälp
Chef & Karriär Smartare chef
Chef & Karriär Här tänker jag inte på jobbet
Chef & Karriär Träning och hälsa
Chef & Karriär Berömda chefer