AMES 1
LINDA BERGQVIST OPIGO TEXT & FOTO: ULRIKA ANDÅKER
ÖSTSVENSKA HANDELSKAMMAREN FRÅN 2 TILL 40 ANSTÄLLDA: ”OFANTLIGT MÅNGA SKRIKER EFTER LADDSTATIONER” Här kan vi snacka om rätt i tiden. Att driva företag som levererar helhetslösningar inom elbilsladdning 2022. Opigo i Norrköping växer i takt med att antalet elbilar i landet ökar. När Albin Ryd och Robert Andersson startade bolaget för fem år sedan, som då hette AutoCharge, ja då var de inte helt rätt i tiden. I två år gick det faktiskt riktigt segt. Men sen kom elbilsboomen på riktigt. – När vi startade bolaget var vi rätt trötta på det vi höll på med i livet just då. Jag skulle bli ingenjör men jag är glad idag att det inte blev så. Jag och min kollega Robert som jobbat som elektriker satt helt enkelt och spånade affärsidéer och såg att elbilsladdning var något som kommer att komma stort. Det var extremt segt i början och mycket slit för inget betalt men de senaste åren har det ändrats. Opigo är idag en av Sveriges största laddoperatörer. De installerar ladd stationer, tillhandahåller betaltjänst och sköter support och driften. Deras största kunder är bostadsrättföreningar och fastighetsbolag. Bostadsrättsföreningar står hittills för den största omsättningen. – Vi vill bli bäst inom segmentet bostadsrättsförening/företag och vill 14 inte bli för spretiga. Därför valde vi tidigt bort att sälja ladd-lösningar mot villaägare, berättar Albin. Flera stora ramavtal, bland annat med HSB, ha varit väldigt gynnsamt för företaget tillväxt. Stor och växande efterfrågan – Antalet elbilar ökar med cirka hundra procent varje år i Sverige, berättar Albin. Och ungefär år 2030 kommer hälften av alla bilar på de svenska vägarna vara heldrivna på el. Så efterfrågan på laddningslösningar just nu är minst sagt stor och den bara växer. Så pass att branschen inte hinner med riktigt. – Utmaningen är helt klart är att hinna hjälpa alla kunder. Ofantligt många skriker efter laddstationer. Det är ett tacksamt problem inom branschen. Opigo växlar nu upp i snabb takt för att hinna med. När Östsvenska Handelskammaren träffar Albin för intervjun ska två nyanställda börja jobba dagen efter. Då blir de 18 personer. Men innan året är slut räknar de med att vara minst 40. – En av de vi anställer under 2022 måste helt klart bli en HR-person. Det växande antalet medarbetare innebär förstås en radikal förändring för ett företag som startades och drevs av två personer. Därför valde de också att gå samman med ett annat bolag och det var då de blev Opigo. Vdn i bolaget, Magnus Lind, utgår från Enköping, men bolaget har även kontor i Stockholm, Göteborg, Lund och Örebro. Albin och Robert är kvar som ägare, men nu tillsammans med tre andra. Opigo växer snabbt men det är tydligt att det är ett bolag som har kvar sin utvecklingslust och höga ambitioner. – Ja, vi är många som sitter uppe på nätterna och jobbar. De som har barn passar på när ungarna somnat på kvällen. Alla jobbar extremt hårt men det man får tillbaka är att se bolaget växa och att få in nya kollegor och ser dem utvecklas. Det är det häftigaste i jobbet faktiskt – att se nyanställda bli duktigare på det de gör. Det är inte helt enkelt att hitta anställda till en av de snabbast växande branscherna i Sverige. – Att hitta folk är lätt men att hitta rätt folk är inte lätt. Det prioriterar vi verkligen. Vi har verkligen prickat in några riktiga guldkorn, det är vi så glada för. Har ni något anställningskrav på att köra elbil? – Inget krav, haha. Men de flesta har det ändå och så är alla förmånsbilarna drivna med el såklart. +250 procent Under 2021 växte Opigos omsättning med hela 250 procent. Och i sikte finns ingen inbromsning. – Inom 5 år är vi ett miljardbolag, berättar Albin Ryd med ett leende. Vi frågar om Albin hinner stanna upp och reflektera över vad han och kollegorna byggt upp. – Jo, ibland. det är en häftig resa men väldigt tufft också. Ibland stannar jag upp ett par minuter och ser mig omkring på kontoret och kollegorna och reflekterar över det vi byggt upp. Det ger en kick. Hur ser ni på elförsörjningen i Sverige? – Vi ser att det kommer att lösas genom smartare tekniska system. Till exempel system som gör att man laddar på natten när det finns mer el tillgänglig och liknande. Smartare teknik som bygger bort effektbristen i städerna. Energilagring i batterier från solenergi kommer också att lösa mycket av effektbristen fram över. Har du några åsikter om statens inblandning i elbilsutvecklingen? – Jag tycker att de statliga bidrag är väldigt bra som de är men de skulle kunna förenklas. Bostadsrättsföreningar och företag får ju femtio procent idag och det är gynnsamt. Men ansökningsprocessen kunde helt klart förenklas. Med allt fler elbilar på svenska vägar ser Albin framför sig att det kommer att bildas köer till snabbladdarna utmed vägarna. Snabbladdning är inte deras primära affärsområde idag men något som kan bli i framtiden, menar han. ® Opigo är medlemmar i Östsvenska handelskammaren och ser bland annat fram emot potentiella synergier med andra företag inom elektrifiering.