Tidningen Energi 1
Nyheter Låg ökning av fjärrvärmepriser Prisökning
arna har varit låga på fjärrvärme under 2020, detta trots höjda bränslepriser och höjda skatter. Det visar statistik från Energiföretagen. Medelprisökningen är 1,6–1,8 procent för flerbostadshus och småhus. Bristfällig coronatestning i energibolag Samhällsviktig personal fick prioritet tre för testning av covid-19 av Folkhälsmyndigheten i våras. Detta har dock inte fungerat, larmar flera energibolag. Energiföretagen har därför skrivit brev till Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) för att påtala bristerna. De pekar också på att det är viktigt att denna personal prioriteras vid kommande vaccinering. Köp och sälj kapacitet i elnätet På flexmarknaden Switch har elanvändare och elproducenter kunnat bidra med kapacitet sedan 2019. Nu har Eon byggt på marknadsplatsen så att företagen själva kan köpa och sälja plats i elnätet. I första steget vänder sig tjänsten till vind- och vattenkraftsproducenter. Svenska kraftnät utreder nya stödtjänster Svenska kraftnät (SvK) har fått i uppdrag av regeringen att utreda arbetet med stödtjänster för att öka stabiliteten i elsystemet. SvK ska dels redovisa vilka satsningar som verket gör kring stödtjänster, dels lämna förslag på nya ersättningsmodeller och eventuella ändringar i regelverk som berör stödtjänster. Uppdraget ska vara klart senast den 1 september 2021. 12 NR 7 2020 TIDNINGEN ENERGI Skellefteå Kraft har flest nöjda kunder i årets undersökning från Svenskt Kvalitetsindex. Skellefteå Kraft har nöjdast kunder KVALITET Kunder till energibolag är överlag något mindre nöjda jämfört med tidigare år visar en ny undersökning från Svenskt Kvalitetsindex. Men bäst i klassen är Skellefteå Kraft, med toppnoteringar i fem av sex mätningar. Svenskt Kvalitetsindex (SKI) mäter varje år kundnöjdheten bland privat- och företagskunder för elhandel, elnät och fjärrvärme. I år har kundnöjdheten totalt sett minskat med 0,8 enheter jämfört med föregående år och nöjdheten stannar på 66,8. Anledningen tros vara den pågående pandemin. När fler arbetar hemma och kanske dessutom har barn som undervisas i hemmet påverkas fler av eventuella störningar och avbrott. SKI kan se samma fenomen i andra branscher. Stolt marknadschef – Trenden är tydlig. De basala funktionerna som leveranskvalitet och pålitlighet har åter blivit viktiga kundkrav. Tidigare har det vi kallat för produktkvalitet mer varit en hygienfaktor, men det har nu förändrats. Vi såg samma mönster i årets mobiloch bredbandsstudier, säger Johan Parmler, vd på SKI. Det energibolag som enligt undersökningen har flest nöjda kunder är Skellefteå Kraft. Patrik Grantås som är affärsområdeschef på marknad är stolt och glad över att företaget toppar listan inom elhandel företagsmarknad, elnät privat- och företagsmarknad samt fjärrvärme privatoch företagsmarknad. – Det känns helt fantastiskt att vi har så nöjda kunder. Det innebär också stora förpliktelser att vi fortsätter vårt arbete att få kunderna att vilja hänga med oss. Helhetsintrycket är viktigt Bakom de goda resultaten ligger ett långsiktigt arbete. – Vi har underhållit och utvecklat vårt elnät. Trots hårda temperatur- och vindförutsättningar här i norra Sverige är vårt elnät väderbeständigt och vi har kapaciteten, säger Patrik Grantås. Kundfokus är en annan sak som Patrik Grantås vill lyfta: Patrik Grantås, affärsområdeschef på Skellefteå Kraft. – Alla som har någon form av kundkontakt är viktiga för helhetsintrycket. Det gäller att vi har ordning och reda på våra processer, utbildar och kompetensutvecklar våra medarbetare, pratar om kund i alla sammanhang och lär oss så mycket som möjligt om deras behov. I mätningen för elhandel privatmarknad delar Upplands Energi och Karlstads Energi på förstaplatsen. Där kommer Jönköping Energi på andra plats och Skelleftå Kraft på tredje plats. MALIN AGE Läs hela undersökningen på: kvalitetsindex.se/branschundersokningar/energi/ FOTO: PAULINA HOLMGREN