Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
i Eskilstuna). Därmed började området att formell
t organisera sig och en grundläggande struktur att skapas inom cirkusområdet. Medan nycirkusen i Sverige från början definierades som en blandning av cirkus, teater och dans, ett möte mellan olika konstformer, så ledde utvecklingen till att branschen själv började se det som en självständig konstform. Föreställningen Trix som producerades tillsammans med Orionteatern år 2000 räknar Cirkus Cirkör som sitt internationella genombrott. Under första hälften av 2000-talet sökte Cirkus Cirkör samarbete med Dramaten där tre olika föreställningar producerades. Ett skäl till detta var svårigheten att finansiera turnéverksamhet i Sverige med det bidrag som mottogs från Kulturrådet. Flera andra artister kom under denna period också in på mer etablerade teatrar och scener, både inom teater, opera och musikal. År 2005 övergick Cirkuspiloterna till att bli cirkusutbildningen vid Danshögskolan i Stockholm, och en högskoleutbildning permanentades därmed. Utbildningen var först placerad i Botkyrka kommun men samlokaliserades senare med dansutbildningen i centrala Stockholm. Tilde Björfors bjöds samma år in som gästprofessor. Clowner utan gränser startade en folkhögskoleutbildning i fysisk komedi med särskild inriktning mot utvecklingsprojekt i krisområden och senare ett masterprogram i samarbete med Stockholms dramatiska högskola. Ett par andra cirkusgymnasieutbildningar drevs under ett fåtal år i Ystad och i Östersund. Under andra hälften av 2000-talet bildades ytterligare en rad nya kompanier (som Fan-Atticks, Naked Ape, Ruby Rose, Swebounce, Cirkus Saga och Idiots Savants). Artister som Johan Wellton och Henry Bronett skapade cirkusföreställningar i samarbete med symfoniorkestrar. I takt med att de första årskullarna gick ut från cirkusutbildningen vid Dans- och Cirkushögskolan uppstod fler kompanier. Karavan öppnade 2010 med möjligheter att träna och visa föreställningar. Botkyrka kommun beslutade 2009 att bevilja medel till Subtopia för att öppna Hangaren som en scen för cirkus. Branschens egen organisering har senare stärkts genom att Manegen bland annat har börjat motta statligt stöd för arbetsförmedlande verksamhet som centrumbildning samt stöd för daglig träning13 för cirkusartister. 13. Daglig träning syftar till att artisten ska kunna underhålla och utveckla sin tekniska nivå inom sin/sina disciplin/er. Detta för att kunna utveckla sitt artistskap samt ständigt underhålla den fysiska kapaciteten för att på ett säkert sätt kunna genomföra sitt yrke. 11