Tidningen Energi 1
Tema Kompetens Så blir du en drömarbetsgivare Sva
nte Randlert inleder med att fråga om deltagarna har en business-plan 2020 för företaget – och om de i så fall även har en ”people-plan 2020”? Det vill säga om de har säkerställt att de har rätt människa, på rätt plats, i rätt tid. Som dessutom vet vad de ska göra och älskar det? – Om er ”businessplan” formulerar vision och mission för varför och vad organisationen ska åstadkomma, då är er ”peopleplan” svaret på vem och hur detta ska åstadkommas, förklarar Svante Randlert. På arbetsmarknaden är det idag allt svårare att hitta rätt person och att få den att stanna. Sedan 2012 är antalet åldersavgångar fler än de ungdomar som kommer in på arbetsmarknaden och glappet växer. Då behöver man sticka ut och inte profilera sig på samma sätt som alla andra. – Ni kan sluta med platsannonser om ett antal år, det spelar ingen roll vad ni säger. Det viktiga är vad medarbetarna säger om hur det fungerar. Det är precis som på konsumentsidan, där vi lyssnar på befintliga kundupplevelser. Och ta hand om era kandidater, eller som jag hellre kallar dem ”kundidater”. För tar ni inte hand om dem väljer var fjärde att inte bli kund hos er i framtiden. Engagemang Många tror att de mest framgångsrika företagen nått långt för att de har lojala kunder, men det handlar i själva verket om engagerade medarbetare – inte nöjda och glada – utan just engagerade. Dit kan man nå om man arbetar med Resultatkedjan, som bygger på relationer mellan människor: Den börjar med ett bra ledarskap, som ger engagerade medarbetare, som i sin tur bidrar till lojala kunder, vilket leder till ett positivt resultat. – Mäter ni Nöjd medarbetarindex? Sluta med det. Det är som att jag skulle fråga min fru en gång om året 30 Tidningen ENERGI Nr 3 2018 ”Ni kan sluta med platsannonser om ett antal år”, säger Svante Randlert. FOTO: KRISTIAN ÖHRN People plan Se till att ha en "people-plan" det vill säga en plan för företaget har rätt människa, på rätt plats, i rätt tid som kan åstadkomma de förändringar som finns i affärsplanen. om hon är nöjd med vår relation, för att sedan inte prata med henne om detta igen förrän om ett år. Engagerade medarbetare får man genom en pågående dialog, betonade Svante Randlert. Då behöver man arbeta med samarbete där med arbetarna kan bidra med sina olika kompetenser. – Kredd är också viktigt. Det är inte belöning som bygger motivation, utan att bli sedd, hörd och uppmärksammad. Framgångsrika företag tittar mer framåt än i backspegeln och arbetar för att medarbetarna också ska göra det. De fokuserar på prestation och resultat och lyssnar med ambitionen att förstå. De frågar ofta, både kunder och medarbetare. Och de intervjuar dem som stannar kvar, istället för dem som slutar, för att få höra och lära av deras positiva berättelser. Dessa berättelser kan sedan också användas för att sprida bilden av företaget och inspirera blivande medarbetare. Nya plus är minus – Mitt sista tips är att det nya Plus är Minus. Ta bort det alla förväntar sig, det vill säga hygienfaktorer, det alla andra också säger. Fokusera på det som skiljer ut er, det vill säga konkurrensfördelar, för människor kommer inte ihåg sjutton tusen grejer, avslutar Svante Randlert. ANNIKA JOHANNESSON Energiföretagen Sverige