Tidningen Energi 1
Ny teknik Om två år fraktar det autonoma elfartyg
et Yara Birkeland gods i norska fjordar. När får vi se någt liknande i Sverige? ABB och Northvolt vill elektrifiera svensk Ett nytt industrisamarbete ska lyfta upp elfartyg som en ny svensk industrigren. Regeringen och bilindustrin är med på noterna. Samarbetet Electromobility for Shipping har undertecknats av Svensk Sjöfart, ABB Sverige, ABB Marine & Ports, Stena, Northvolt och forskningsinstitutet RISE. Närvarande vid undertecknandet var närings och innovationsminister Mikael Damberg. – På ABB tror vi att framtidens fartyg kommer att vara baserade på en elektrisk plattform. Framtidens 60 Tidningen ENERGI Nr 3 2018 fartyg kommer att vara elektriska, digitala och uppkopplade, något som möjliggör säkrare, effektivare och mera miljövänlig drift, uttalade Marcus Högblom, vice vd och global marknadschef för passagerarfartyg i ABB Marine & Ports, vid undertecknandet. Intelligenta fartyg Nyligen klassades svensk sjöfart av OECD som världens främsta sjöfartsnation vad gäller utfasning av fossila bränslen. Näringen behöver ändå en bredare palett av drivmedel än komprimerad vätgas, flytande väte och metanol. Elektrifiering av kustnära sjötransport kan därför bli en ny industrigren, enligt den nya industrigruppen. – Elfartyg med avancerade automations och kontrollsystem kommer att förändra industrin. Från att bara vara uppkopplade kommer vi att gå mot en intelligent och autonom drift, säger Marcus Högblom. Northvolts deltagande i samarbetet innebär att hela den teknologiska kedjan är säkrad. Samtidigt ser man här en tydlig affärsidé för både batteri och systemproducenterna, på sikt också en ökande teknik och kompetensexport. För rederierna består elektrifieringens incita