Vårdfokus Ordföranden
Vårdfokus Ger flyktingar en trygg hamn
Vårdfokus Aktuellt#4
Vårdfokus Allt inför kongressen
Vårdfokus Frågeakuten
Vårdfokus De överfölls i ambulansen
Vårdfokus Samverkansforskning
Vårdfokus Extra: Barnmorska
Vårdfokus Extra: Biomedicinsk analytiker
Vårdfokus Extra: Röntgensjuksköterska
Vårdfokus Extra: Sjuksköterska
Vårdfokus De tar pulsen på passet
PROBLEMET: Arbetsmiljön påverkades negativt av br
istande kommunikation mellan medarbetare. Man pratade hellre med chefen än direkt med berörd kollega. Personalen tyckte att arbetsbelastningen var tung, men det var svårt att definiera problemområden. Medarbetare gick hem med en känsla av frustration och otillfredsställelse. LÖSNINGEN: Snabba transporter och plötsligt försämrade tillstånd bland patienterna är vardag på miva/hia. ”Fånga passet” som innebär en kort avstämning efter varje arbetspass. Teamet på 3–5 personer uppskattar patientsäkerhet, vårdtyngd och arbetsmiljö i tre olika nivåer: grön, gul och röd. Personalen har under studiedagar formulerat vad de tre nivåerna innebär i de olika kategorierna. Avrapporteringen sker i ett — Varje månad får vi ett stort material som ligger till grund för det systematiska kvalitetsarbetet. Framöver hoppas vi få fler kommentarer på gröna pass, då kan vi förhoppningsvis även identifiera framgångsfaktorer, säger Mimmi Isaksson. EN GÅNG i månaden presenteras resultatet av ”Fånga passet” på apt. — Det blir ett sätt att visualisera för medarbetarna hur arbetssituationen ser ut. Ibland finns en generell upplevelse av att det varit jättetungt en tid, men när vi tittar på hela månaden så har det varit 80 procent grönt. Då måste vi fundera: Var det bara en tung vecka eller är det något vi måste förändra? säger Fredrik Warberg. VÅRDFOKUS. NUMMER FYRA 2022 ”När man reflekterar direkt efter passet får man en chans att be om ursäkt.” FREDRIK WARBERG, VÅRDENHETSCHEF Mimmi Isaksson klickar fram den senaste månadens resultat: 83 procent grönt, 14 procent gult och tre procent rött. — Om de gula passen närmar sig 20 procent måste vi titta närmare på när de uppstår. Är det alltid på eftermiddagen? Ja, då kanske vi behöver stärka upp med mer personal just där, säger iva-sjuksköterskan och vårdenhetschefen Caroline Schelin. Mest konkret tycks ”Fånga passet” ändå påverka de enskilda medarbetarna i stunden de stämplar ut. — När man reflekterar direkt efter passet får man chans att be om ursäkt. Om jag har fräst till mot Anna, då kan jag säga förlåt och förklara varför jag var stressad i just den situationen, säger Fredrik Warberg. VÅRDENHETSCHEF Lina Hasselgren upplever att nya och inhyrda medarbetare uppskattar det: — De säger att de går härifrån med en bra känsla i kroppen. Om man får bekräftat att det var ett särskilt ansträngande pass så är det lättare att släppa det: ”Fasen vad vi slet, men nu går vi hem!” digitalt enkätverktyg kopplat till sjukhusets it-system, där det också går att skriva kommentarer. Vårdutvecklare och chefer samlar in underlaget och analyserar svaren. Varje dygn fångas passet totalt 27 gånger. En gång i månaden presenteras resultatet på apt. RESULTATET: Alla medarbetare reflekterar över arbetspasset. De får då möjlighet att ge konstruktiv kritik och positiv feedback till kollegor. Reflektion sker även när arbetet flutit bra. Förbättrad kommunikation och stärkt teamkänsla. Färre går hem ledsna eller otillfredsställda. Stort material att utgå ifrån i det systematiska kvalitetsarbetet. 53
Vårdfokus Student
Vårdfokus Ledarskap
Vårdfokus Läs & lyssna
Vårdfokus Medlemssidor