KIA STORY 1
D 14 KIASTORY 2/2013 eller för dåliga. I denna st
römlinjeformade tillvaro är det förstås roligt att bli glatt överraskad. Det blir man av pro_cee’d GT. Kia har slängt in en turbo med twinscrollteknik och direktinsprutning i 1,6-litersmotorn på 204 hästkrafter, och vips så har man åstadkommit den i mitt tycke bästa motor som den sydkoreanska biltillverkaren någonsin kommit med. En sexväxlad låda med korta slag bidrar till att göra körningen rolig, fartfylld och lagom sportig. Ni vet hur det är ibland när man är ute i löpspåret i skogen när steget plötsligt sitter som en smäck – allt flyter på och de energigivande endorfinerna snurrar i hela kroppen. Så känns det att trycka på gaspedalen i GT:n. Den är stark i alla växellägen och styrningen snäll och lydig i snabba filbyten i den stundtals hetsiga Stockholmstrafiken. Vägkänsla och balans är bra både på kurviga småvägar och inne i stan. Vägljudet är trots den grova svenska asfalten nästan obefintligt. Några dämpade motorvrål blir det, vid accelerationer på låga växlar, och det hör ju till i en bil som heter GT. et är lika bra att börja med att utfärda en varning. Den som provkör pro_cee’d GT riskerar att bli allvarligt beroende – den ”vill ha”-känsla som uppstår är svår att släcka. För undertecknad som provkört oräkneliga bilar de senaste femton åren är det sällan några ögonbrynshöjare man stöter på – nuförtiden producerar biltillverkarna åk som nästan aldrig är vare sig för bra traditionellt komfortabel. Visst lockas man att köra fort eftersom motorn uppmanar till det, men det går också att känna igen sig i allt det som Kia åstadkommit med sina tidigare bilar – bekvämlighet och pålitlighet. Fast den som investerar i en pro_cee’d GT kommer nog att göra grannen som saknar de två slutbokstäverna i bilnamnet rätt avundsjuk. Till Sverige kommer bilen i tre utrustningsnivåer. Med basverKia har lyckats göra en GT-bil som känns både sportig och sionen för 219 900 kronor får man mycket för pengarna – bland annat alcantaraklädsel, pianolackade dörrsidor, mörktonade rutor och parkeringssensor bak. Ett snäpp upp är GT+-versionen som för 249 900 kronor också erbjuder panoramasoltak, nyckelfritt system, xenonljus och navigation. Lyxversionen GT 1 Edition, som bara kommer i 70 exemplar till Sverige, har svarta pianolackade sidospeglar, numrerade instegslister i aluminium och här är även alufälgarna pianolackerade. Vid lanseringen i Sverige kommer GT:n som tredörrars, men senare ska också femdörrarsvarianten uppenbara sig. Förarmiljön i nya pro_cee’d GT är både stram och påkostad. Smidiga och komfortabla sportstolar i alcantara och pianolack i detaljerna på instrumentbrädan.