KIA STORY 1
Strömlinjeformad men på ett nytt och spännande sä
tt. Designen på Kia pro_cee’d GT ger verkligen en känsla av prestandabil. och exteriören. Interiören med Recarostolar – i alcantara och med röda sömmar – som omfamnar förare och passagerare borgar för bekvämlighet och finess. Detaljerna med pianolack på instrumentbrädan och aluminiumpedalerna i provbilen förstärker det påkostade intrycket, liksom GT-loggan på ratten. Som de flesta moderna bilar har även pro_cee’d GT ett stort antal knappar för olika Kia har generellt kostat på både insidan man får koll på hur hela floran ska användas. Sjutumsdisplayen på instrumentbrädan kan ändras från analogt till digitalt läge genom ett tryck på GT-knappen – coolt. När det gäller exteriören är det bara att funktioner på ratten, det tar en liten stund innan konstatera att Kias designteam, med chefen Peter Schreyer i spetsen, lyckats igen. Med vargögon till lyktor fram och det mäktiga bakpartiet med dubbla utblås lyckas Kias formgivare verkligen förmedla känslan av prestandabil. 18-tumsfälgarna med röda bromsok till hjulen är en trevlig detalj som givetvis adderar till känslan av sportighet. Men det är lika bra att säga det – den som vill ha en miljöbil får se sig om efter något annat. Med koldioxidutsläpp på 171 gram per kilometer är pro_cee’d GT visserligen långt bättre än de värsta avgasbovarna, men ändå inte ett fordon som passerar miljöbilsregleringens nålsöga. För den som vill ha rolig körning och en snygg och säker bil för en rimlig peng är pro_cee’d GT dock ett kap. KIASTORY 2/2013 15