KIA STORY 1
NYHETER TEKNIK TIPS DET BLEV RUSNING efter biljet
terna när Kia bjöd in företagskunder till matchen i slutspurten om SM-guldet mellan Tyresö FF Damer och Vittsjö GIK. Det var många som ville få chansen att träffa Marta, utnämnd till världens bästa kvinnliga fotbollsspelare fem gånger om, och resten av laget som blev svenska mästare 2012 och rankas som det tredje bästa laget i Europa. Kia är huvudsponsor för Tyresö Damfotboll och dagen till ära stod en knallgul Kia Sportage på plan. Bilen är en del av Kias sponsorsatsning. KIA PÅ FOTBOLL VINN BOKEN SPORTQUIZ! Kia Story lottar ut 3 exemplar av Björn Hellberg och Stefan Holms bok med 2 500 frågor om sport i alla former. För att vara med i tävlingen, svara på frågan: Vilket tröjnummer förknippas med Peter ”Foppa” Forsberg? 1. 20 X. 21 2. 22 Mejla ditt svar till kia@spoon.se senast den 15 november. SVENSKA BILAR SMUTSAR MINST SVERIGE ÄR DET LAND inom EU som tillsammans med Nederländerna har minskat sina koldioxidutsläpp från nya personbilar mest under perioden 20052012. Minskningen är hela 30 procent. Förklaringen till den stora minskningen är ökad dieselandel och energieffektivare bilar. NU SLIPPER DU BESIKTIGA DRAGKROKEN NU HAR REGLERNA för besiktning av nya dragkrokar blivit enklare. Sedan i september behöver den som eftermonterar en krok inte längre göra en registreringsbesiktning. Om du har gjort en större förändring på din bil, till exempel satt in en starkare motor, måste du göra en registreringsbesiktning innan du får ta ut den i trafik. Samma regler har fram till nu gällt för alla som eftermonterar en dragkrok. Nu är det enklare. Så länge du använder en typgodkänd kopplingsanordning på en typgodkänd personbil eller lätt lastbil är det fritt fram. För dig som bilägare är den största vinsten att du slipper kostnaden och krånglet med att göra en besiktning. För polisen innebär det att de slipper svårbedömda situationer vid en kontroll medan besiktningsföretagen inte längre behöver utföra besvärliga registreringsbesiktningar på nya bilar där redan monterade draganordningar sitter dolda. Transportstyrelsen bedömer att förändringen inte kommer att påverkar trafiksäkerheten. KIASTORY 2/2013 5 FOTO PER WESTERGÅRD