Nöjesnytt Helsingborg 1
När man av en eller annan anledning måste stanna
hemma och inte kan, eller orkar, göra något annat än att ligga i soffan så måste man ha lite förströelse för att inte gå under av leda. Nöjesnytt har därför listat några av de bästa tv-serierna och filmerna just nu. frossa i film & serier TV-SERIER THE DROPOUT (DISNEY+) Den stora trenden inom tv-serier just nu är verklighetsbaserade draman, gärna med en true crime-podd som grund. Med några få undantag (Pam & Tommy och Joe vs Carole) har dessa serier fungerat bra, inte minst i fallet We Crashed. Men frågan är om inte The Dropout är den bästa av dem. Serien bygger på fallet med Elizabeth Holmes, collegestudenten som hoppade av för att starta Theranos, ett företag som, enligt hennes föresats skulle förändra världen. Affärsidén var att via en enda droppe blod kunna utföra en mängd hälsotester, och på så sätt tillåta människor att på ett enkelt och billigt sätt få kontroll över sin egen hälsa. Hedervärt, javisst, men i slutänden tappade Elizabeth fullständigt konceptet och det hela landade i en enda röra av lögner, svek, galet pengasvinn – och bedrägeri. Amanda Seyfried är fullkomligt lysande i huvudrollen, och då historien är så osannolik är thriller-faktorn skyhög. GASLIT (VIAPLAY) Ännu mer verklighetsbaserat, den här gången om Watergateskandalen, som fällde Richard Nixon. Egentligen är själva skandalen underordnad det drama som utspelar sig under ytan, framför allt då mellan justitieministern John Mitchell och hans frispråkiga och bångstyriga hustru Martha, ”The mouth from the South”, som hon kallades. Martha var societetsdrottning i 1970-talets Washington, men hon var också den som blåste i visslan om Watergate. Julia Roberts porträtt av Marsha är lika hjärtskärande som det är mångfacetterat, och en närmast oigenkännlig Sean Penn i rollen som maken John är lika briljant som vanligt. Det är rappt, det är roligt, det är sanslöst välgjort och gediget in i minsta detalj. SHINING GIRLS (APPLE TV+) När tv-serier är som bäst sugs man in i dem direkt utan att man egentligen vet varför. Apple TV+ nya thrillersatsning Shining Girls är just en sådan serie. Den baseras på Lauren Beukes roman med samma namn och verkar på ytan bara vara ännu en seriemördarthriller. Men skenet bedrar. Flera år efter att Kirby utsatts för ett överfall ser hon en koppling 54 | nöjesnytt 28 | nojesnytthelsingborg.se mellan ett mord och hennes eget fall. Detta är upptakten till en historia som hela tiden överraskar och där inget är vad det verkar vara. Sen bidrar det naturligtvis att Elisabeth Moss och Jamie Bell är så ruskigt bra i sina roller att gränsen mellan fiktion och verklighet nästan suddas ut. SLOW HORSES (APPLE TV+) Spion-genren är inget som direkt intresserar mig, men efter ett avsnitt av Slow Horses var jag fast. En utsökt osympatisk Gary Oldman i rollen som luttrad, bitter och allmänt vidrig MI6-chef bär visserligen den här serien på sina axlar, men det finns en samtidigt en fräsch vinkel på det här. Inte minst den fyndiga dialogen, med gott om spydigheter och snyggt invävd samhällskritik, som är serien stora behållning vid sidan av utmärkta insatser av både Olivia Cooke, Jack Lowden och Kristin Scott Thomas. Ska du se en spionserie i år, låt det bli Slow Horses. ANATOMY OF A SCANDAL (NETFLIX) Titeln på denna Netflix-satsning håller faktiskt vad den lovar: fallet med hur politikerfrun Sophies liv sakta men säkert krackelerar då maken blir anklagad för våldtäkt dissekeras in i minsta detalj, där ingen sten är för liten för att vändas på. Det blir emellanåt nästan irriterande detaljerat, samtidigt som allting får sin förklaring – och sin belöning – om man orkar hålla ut till slutet. Sienna Miller har sällan eller aldrig varit bättre och Rupert Friend ger den politiska sliskigheten ett ansikte, på gott och ont. FILMER METAL LORDS (NETFLIX) Som gammal hårdrockare är det svårt att inte både le och finna mycket att glädjas åt i Metal Lords. Historien om två högstadieungdomar vars enda ljuspunkt i livet är heavy metal går rakt in i hjärtat, både tack vare charmen hos Adrian Greensmith och Jaeden Martell i huvudrollerna och den detaljrikedom och kärlek filmmakarna lagt ner på att göra inte minst de musikaliska scenerna trovärdiga. Metal Lords är dock inte bara en film för de som gillar hårdrock – det är en hyllning till musikens kraft och ungdomens ofta inspirerande naivitet och den lyckas i slutänden vara en film som man bara måste älska. Och se. SCREAM (PARAMOUNT+) Vem behöver egentligen ännu en film i Scream-franchisen, kan man undra. Jag visste inte att jag behövde det förrän jag såg Matt Bettinelli-Olpins och Tyler Gilletts tolkning av den klassiska storyn. Det finns en sorts självmedvetenhet och visst, självgodhet i filmen som man kan välja att irritera sig på, men jag väljer istället att se det som ett uttryck av god smak, och humor. Man har kallat filmen för en ”legacyquel”, då man knyter an till och tar avstamp i originalet och kanske blir det lite för mycket av det goda. Men det är samtidigt så gulligt och meta att man gärna står ut med det. THE CARD COUNTER (iTUNES) Oscar Isaac är min nya favoritskådis. Sonen tvingar mig att kolla på Moon Knight, där Isaac spelar huvudrollen (-erna) och även om jag kanske inte är målgruppen har jag ändå fastnat för amerikanens talanger. Och i Paul Schraders (Taxi Driver, American Gigolo) nya hämndthriller The Card Counter är han fullkomligt suverän. Det är filmen också stillsam men spännande, vacker och ful, intelligent och stämningsfull. TEXT: OLA KARLSSON Coming Home med Sandra Andreis och Laura Bach finns ute nu.