Chef & Karriär Position
Chef & Karriär Min utmaning
Chef & Karriär Teknik & prylar
Chef & Karriär Medbestämmandelagen
Chef & Karriär Framtidens arbetsplats
Chef & Karriär Chefen i siffror
Chef & Karriär Ledarskap
Chef & Karriär Chef och medlem
Chef & Karriär Mitt liv som chef
Chef & Karriär Mentorn
Chef & Karriär Fenomen - självledarskap
Chef & Karriär Råd & dåd
Chef & Karriär Lagarbete - maträddarna
Chef & Karriär Strategi
STRATEGI E V n chef som upplevs som orättvis kan
få medarbetarna att må dåligt och vantrivas på jobbet. Men trots att orättvisa är roten till många arbetsmiljöproblem är det en fråga som har kommit i skymundan. Det menar ledarstilsexperten Torbjörn Jonasson. – En orättvis chef kan sänka en hel arbetsgrupp. I regel lyfter man de arbetsmiljöproblem som snarare är effekter av orättvisa – som stress eller sömnsvårigheter – för de är mer konkreta, säger han. Den teorin får stöd även i forskningen. En finsk studie har visat ett samband mellan orättvis behandling och att medarbetare tar längre raster, blir mer omotiverade och går hem tidigare. De har också mer konflikter hemma, högre alkoholkonsumtion, och i förlängningen kan de också få sömnproblem, drabbas av depression och till och med gå i förtidspension. Constanze Eib på psykologiska institutionen vid Uppsala universitet har i många år forskat om rättvisa och orättvisa på jobbet. – I en av våra studier såg vi att upplevd lönerättvisa hängde samman med bland annat de anställdas prestation, engagemang, samarbetsförmåga och om de ville stanna på arbetsplatsen, säger hon. ad en rättvis chef innebär är dock en subjektiv upplevelse. Exempelvis tycks ditt kön ha betydelse för hur rättvis du uppfattas. – En amerikansk studie visar att kvinnliga chefer som är korthuggna, och inte upplevs bry sig om sina medarbetares mående, uppfattas som orättvisare än sina manliga kollegor. Det här tyder på att reaktioner på orättvisa kan påverkas av våra förväntningar på hur män och kvinnor ska bete sig, säger Constanze Eib. Så länge bedömningen av rättvisa ligger hos varje enskild medarbetare är det svårt att göra alla nöjda, anser Torbjörn Jonasson. – Det är i princip omöjligt att upplevas som rättvis av alla medarbetare samtidigt, då en chef hela tiden måste balansera gruppens bästa och arbetsgivarens behov, mot medarbetarnas individuella behov av rättvisa, säger han. ”EN ORÄTTVIS CHEF KAN SÄNKA EN HEL ARBETSGRUPP” 40 /CHEF & KARRIÄR NR 2-3 2020 Det kan vara energikrävande att försöka vara en rättvis chef. Det krävs ett visst mått av självrannsakan och kanske även tid från andra arbetsuppgifter för att ta faktabaserade beslut i stället för att gå på magkänsla. Men de långsiktiga vinsterna tycks ändå överskugga eventuell tillfällig huvudbry. Bland annat visar en amerikansk studie att chefer som får sina medarbetare att känna sig rättvist behandlade, också känner sig mer engagerade och är på bättre humör. Hur går man då tillväga för att bli en mer rättvis chef? Första steget är att bli medveten om hur hjärnan fungerar, enligt hjärnforskaren Mouna Esmaeilzadeh, som berättar att hjärnans emotionella respons till orättvisor är djupt inkodad och svår att ignorera. – Vi har en hjärna som inte har utvecklats de senaste 40 000 åren och som behöver kategorisera olika saker för att det inte ska bli för energikrävande varje gång den ställs inför en ny situation. I grunden är det här en bra mekanism, men den leder också till att vi ibland stämplar människor på felaktiga grunder, och därmed ger fördelar till vissa men inte till andra. E n del personer är mer känsliga för att bli orättvist behandlade än andra, vilket kan förklaras av både genetiska skillnader och faktorer i vår uppväxt. Men även av våra hormonnivåer. – Till exempel verkar anknytningshormonet oxytocin vara intressant i sammanhanget. Man har i studier sett att om man höjer oxytocinnivån hos en person verkar känslan att vilja straffa den som varit orättvis att minska, säger Mouna Esmaeilzadeh. Enligt forskaren Constanze Eib kan begreppet rättvisa delas upp i olika delar. Den mellanmänskliga och informativa rättvisan, som handlar om hur kommunikationen mellan
Chef & Karriär Smartare chef
Chef & Karriär Passion
Chef & Karriär Yoga
Chef & Karriär Berömda chefer