Nordisk Infrastruktur 1
MES Expo 2019: 5G förser framtidens rörlighet med
drivkraft Text: Markku Björkman Messe Berlin kommer att lansera mobilitetselektroniska leverantörsutställningen (MES Expo) i november 2019. Denna mässa för leverantörer av elektronik till mobilitetssektorn kommer att äga rum vartannat år i Berlin. Digitalisering är ett viktigt tema i många av livets aspekter. Inom mobilitetssektorn handlar digitaliseringen om autonom körning, elektrifiering och kommunikation. Den elektroniska försörjningsindustrin utgör grunden för denna utveckling inom mobilitetssektorn. Mässan presenterar 5G och fordons-till-X-kommunikation som nyckelteknologi för olika typer av förarlösa väg- och spårburna fordon Nokia presenterar användningsfall för alla aspekter av 5G. Utställaren Harting Technology Group är involverad i utvecklingen av förarlös MicroSNAP. Mobilitetens framtid kommer att bli säkrare, effektivare och miljövänligare enligt branschens kännare eftersom information som utbyts genom fordon och transportinfrastruktur möjliggör förar lösa bilar, smarta trafikstyrningssystem och kommunikation mellan fordon och X. Tåg-till-tåg-kommunikation: Kraftfulla radionätverk enligt 5G-standarden gör det möjligt för tågen att kommunicera med varandra. Bild: Fraucher Eftersom ett fordon interagerar mer med sin omgivning krävs kraftfull, täckande trådlöst nätverk för att främja denna teknik. Det är här den nya 5G - radiotelefonistandarden kommer in - vilket gör det möjligt att utbyta data på motorvägar och järnväg i realtid, vilket kan hjälpa förare att hitta parkeringsplatser eller snabbt identifiera faror på vägen med radiobaserad kommunikation. Följaktligen kommer 5G och fordon till X-kommunikation att vara viktiga ämnen vid MES Expo 2019 på Berlin Exhibition Grounds från 5 till 7 november 2019. Bland tekniken som visas på MES Expo 2019 kommer där också att demonstreras innovationer som MicroSNAP från det schweiziska företaget Rinspeed. MicroSNAP är ett litet förarlöst fordon som kan användas för leveransservice. Många partners och leverantörer har deltagit i utvecklingen av MicroSNAP, inklusive Harting Technology Group, som kommer att presentera den. n Ny spårväg byggs genom stadsdelen Vallgårdsdalen i Helsingfors Text: Markku Björkman I framtiden ska stadsdelarna Fiskehamnen och Böle i den finländska huvudstaden Helsingfors, bindas samman med en spårvagnslinje. Restiden beräknas bli 15 minuter. Helsingfors stadsfullmäktige godkände nyligen enhälligt detaljplanen för en ny spårväg genom Vallgårdsdalen. Rutten går genom parken mellan Gumtäkt botaniska trädgård och Vallgårds koloniträdgård. Hela projektet beräknas kosta 79,3 miljoner euro. Spårvägen kan börja byggas 2020 och spårvagnarna kan börja åka mellan Sumparn och Böle 2024. Staden har beräknat att 50 000 passagerare kommer att färdas med linjen varje dag. Enligt dagstidningen Helsingin Sanomat kan en cykelväg parallellt med spårvägen också bli aktuell. En sådan cykelbana kostar 3,5 miljoner euro att bygga. Beslutet om cykelbanan fattas senare. Förbindelsen anläggs som ett grässpår för spårtrafik där trafik med motorfordon inte är tillåten. Den nya spårvägsförbindelsen har getts en sådan sträckning att den är anpassad till parkmiljön och stör den övriga användningen av parkområdet så lite som möjligt. Ett pendlingsstråk för cykeltrafik har i planen placerats bredvid Kostnadskalkylen för Fiskehamnens spårväg har en slutsumma på sammanlagt 79,3 miljoner euro. Spårvägssystemets andel av de totala kostnaderna är 56 miljoner euro och gatubyggandets andel 23,5 miljoner euro. Pendlingsstråket för cykeltrafik har en separat kostnadskalkyl på 3,5 miljoner euro. Foto: Helsingfors Stad spårvägen. När cykeltrafiken styrs in på pendlingsstråket förbättras tryggheten och användningsmöjligheterna i parken. NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 • 1 1