Nordisk Infrastruktur 1
Starkt stöd för Arlanda av politiker Text: Peter
Höök 60 politiker samlades på Arlanda flygplats för att diskutera flygplatsens fortsatta utveckling och prioriteringarna för transportsystemet. Över 26 miljoner resenärer passerar flygplatsen varje år. Att upprätthålla goda transporter till och från Arlanda är centralt i transportsystemet och är ett fortsatt fokus i Mälardalsrådets prioriteringsarbete för en bättre infrastruktur i regionen. Mälardalsrådets En Bättre Sits-samarbete samlade drygt 60 kommunalråd och regionråd på Arlanda flygplats den 6 september för att diskutera flygplatsens fortsatta utveckling och de fortsatta prioriteringarna för transportsystemet. Genom En Bättre Sits har länen enats om övergripande storregionala mål för Stockholm-Mälarregionen och ett av dessa är att stärka förbindelserna till Arlanda. Under dagen hölls möten med bland andra Jonas Abrahamsson, VD Swedavia, Peder Grunditz, flygplatsdirektör Arlanda och Lena Wennberg, miljöchef Swedavia. – Att samla 60 kommun- och regionpolitiker från Stockholm-Mälardalsregionen på Arlanda har ett viktigt symbolvärde för att markera flygplatsens nytta som tillväxtnod, inte bara för Stockholm-Mälarregionen utan hela Sverige. Vi vill med detta också markera vikten av att Arlandas framtid säkras, kommunikationerna till och från flygplatsen utvecklas och att infrastrukturen förbättras. Det är avgörande för en levande och Att upprätthålla goda transporter till och från Arlanda är centralt i transportsystemet. Foto: Swedavia/Daniel Asplund växande Stockholm-Mälarregion, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd Stockholm och ordförande för Mälardalsrådet. – Stockholm Arlanda Airport har en avgörande roll för Stockholm-Mälarregionens och i förlängningen hela Sveriges konkurrenskraft. Varje år passerar över 26 miljoner passagerare flygplatsen. Arlanda är en viktig nod i regionens transportsystem och en av våra viktigaste portar mot omvärlden. En förutsättning för att upprätthålla våra internationella kontakter och gynna flöden av gods och tjänster. För ett litet exportberoende land och en importberoende region kan inte Arlandas betydelse förminskas, säger Monica Johansson (S), regionstyrelsens ordfö5000 testade att åka kollektivt Text: Peter Höök För att få fler att upptäcka kollektivtrafiken har Nobina i samarbete med SL utvecklat konceptet Provåkning. I oktober ska cirka 5000 personer från Södertörn, Södertälje och Norrtälje få prova på att resa med kollektivtrafiken i hela SL-systemet i två veckor. Syftet med provåkandet är att ett antal utvalda resenärer ska få uppleva fördelarna med kollektivtrafiken. Resenärerna ska vara arbetspendlare som i vanliga fall oftast väljer bilen, men som nu velat testa att resa mer kollektivt. Just nu pågår en kampanj där intresserade provåkare kan anmäla sig på sl.se/prova. De som sedan valts ut reste kostnadsfritt från 7 oktober och två veckor framåt. – Ofta finns det bättre bussförbindelser mellan hemmet och arbetsplatsen än vad man tror. Och att bjuda arbetspendlare på resor brukar vara ett bra sätt att hitta nya resenärer, säger Madeleine Arlert, affärsutvecklare på Nobina. Nobina har genomfört provåkningskampanjer i samarbete med SL sedan 2017 och sett en ökning i det kollektiva resandet som ett direkt resultat av kampanjerna. Mellan 25 och 30 procent av provåkarna blir nya kunder och reser minst två dagar i veckan med SL. Det goda resultatet har gjort att ännu fler än tidigare, cirka 5 000 personer jämfört med 3 000, ska få testa kollektivtrafiken denna gång. Förutom de ekonomiska och miljömässiga vinsterna som ett kollektivt resande innebär slipper man dessutom bilköer och man slipper att leta efter parkeringsplatser. Väl ombord på bussen kan resenären sova, läsa, njuta av en serie, påbörja eller avsluta dagens jobb, plugga eller bara koppla av. – Vi riktar in oss på områden där vi ser en rande i Region Sörmland. Mälardalsrådets En Bättre Sits-samarbete har under året arbetat med en ny analys av Stockholm-Mälarregionens transportinfrastruktur. Arbetet leds av 70 ledande politiker från de åtta länen i Stockholm-Mälarregionen (Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland, Gävleborg och Gotland), som tillsammans arbetar för att staten ska veta vilka infrastruktursatsningar som regionen prioriterar och vilka som leder till störst nytta. Målet är att utveckla och vårda den länsöverskridande och politiskt genomarbetade utvecklingsstrategin för Stockholm-Mälarregionens transportsystem. Nobina genomför provåkningskampanj. Foto: Nobina extra stor potential till ökat kollektivt resande. Och har man väl hittat till bussen i sin arbetspendling inser man snart att det är lika lätt att åka kollektivt även på fritiden, säger Johan Werneus på trafikförvaltningen som beställer SL-trafiken. NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 • 1 3